ACUM:
13.05
Polifonii
Baroc, clasic, romantic, coral, creație și interpretare românească - înlănțuite inedit într-o nouă emisiune.
Urmează: 15.25 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 15.29 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Cronici Înapoi

Franz Liszt omagiat la Centrul Cultural al Republicii Ungare

Bookmark and Share
Publicat: marți, 13 Decembrie 2011 , ora 16.13

Luni, 12 decembrie 2011, a avut loc la Centrul Cultural al Republicii Ungare un eveniment special dedicat memoriei lui Franz Liszt, compozitor de la a cărui naștere se împlinesc anul acesta 200 de ani. Gazdele serii au fost Bretter Zoltán, directorul centrului, realizatoarea de emisiuni Simonffy Katalin și istoricul Adrian Majuru. Artiștii de pe afișul acestui recital au fost pianiștii Csiky Boldizsár, Viniciu Moroianu, Dolores Chelariu și violonistul Csendes László. Fiecare muzician a încercat prin prestația sa să aducă publicului puțin din esența muzicii lui Liszt, lucrările prezentate purtând toate semnătura marelui compozitor.


Repertoriu exclusiv sub semnătura lui Liszt

Programul a debutat cu Valleé d`Obermann interpretat la pian de Csiky Boldizsár. A venit apoi rândul violonistului László Csendes, acompaniat la pian de Dolores Chelariu, să ofere lucrările Romance Oublieé și La lugubre gondola. La finalul primei părți, pianistul Viniciu Moroianu a interpretat Eglogue din Anii de pelerinaj și Les jeaux d'eaux a la villa d'este. În pauza recitalului am putut urmări un documentar realizat de Simonffy Katalin, despre șederea lui Liszt la București în 1846. În cea de-a doua parte am putut asculta Canzone și Tarantella în interpretarea lui Csiky Boldizsár, Die drei Zigeuner cântat de Csendes László și Dolores Chelariu.


Însemnătatea personalității marelui compozitor

În final am audiat Rapsodiile nr. 3 și nr.20 în interpretarea lui Viniciu Moroianu, care după recital ne-a vorbit despre însemnătatea personalității lui Liszt:

«Este un compozitor extrem de important atât pentru istoria muzicii universale, cât și pentru pianiști, în sensul că scriitura lui de pian a marcat o adevărată revoluție în abordarea instrumentului - abordarea coloristică, simfonică -, în stârnirea celor mai adânci și variate sentimente pe întreaga claviatură. O muzică extraordinar de adecvată dispoziției clapelor pianului și, în același timp, o moștenire pianistică uriașă. Este vorba despre sute de ore de muzică. Astăzi, la 200 de ani de la nașterea sa, încă se cântă foarte puțin și se cunoaște foarte puțin din creația lui, din transcripțiile lui, care în epocă au jucat rolul unei "mass-medii" culturale.

Într-un cuvânt este un compozitor care mă marchează profund, pe care îl simt foarte apropiat prin sinceritatea sentimentelor lui, prin bogăția armonică și o muzică foarte inspirată, cu o alchimie sufletească ce îmi este foarte aproape.»

Reportaj de Radu Mihalache