Arhivă : Cronici Înapoi

'Artele spectacolului muzical, încotro?' - conferință la Opera Națională București

Publicat: vineri, 25 Noiembrie 2011 , ora 16.07

Marți, 22 noiembrie 2011, în Salonul Galben al Operei, alături de ceilalți spectatori - vreo 30 cu totul, între care și câțiva colegi de breaslă - am asistat la aproape două ore de conversație purtată pe un ton colocvial și având un caracter mai degrabă improvizatoric decât elaborat anterior. Moderatorul și catalizatorul a fost Ioan Holender care știe să polarizeze atenția, cu autoritatea poziției și experienței obținute în viața muzicală internațională, cu observații pertinente, adesea subiective, făcute în binecunoscutul său stil flegmatic-acidulat. Parteneri de dialog i-au fost Cătălin Ionescu Arbore - directorul Operei bucureștene, soprana și profesoara de cânt Georgeta Stoleriu, tenorul Cornel Stavru, soprana Irina Iordăchescu și criticul muzical Costin Popa.


Temele abordate?

Sumedenie. De la numărul premierelor, al titlurilor rulate într-o stagiune și al spectacolelor susținute într-o săptămână la numărul de angajați, tipurile de contract și salariile din Operă. De la lipsa unei planificări a distribuțiilor pe termen lung și motivele acesteia la multiplele ei consecințe, de la probleme de probitate profesională și democrație prost înțeleasă la calitatea spectacolelor, de la subvenții și sponsorizări la raportul de forțe între regizor, dirijor și directorul de teatru în pregătirea unei noi montări etc.


Opera - un gen viabil!
?

S-au pus multe întrebări, s-au dat și anumite răspunsuri - mai mult sau mai puțin convingătoare - fără intenția sau speranța reală a găsirii soluțiilor pentru problemele semnalate. S-a putut deduce doar că soluții nici nu prea există fără o finanțare adecvată și o legislație clară, coerentă și corectă în domeniul artistic. Cât despre titlul acestei așa-zise conferințe, "Artele spectacolului muzical, încotro?", el a fost amintit în treacăt de cineva ca subiect de dezbatere și preluat imediat de domnul Holender care și-a exprimat convingerea că opera este și va rămâne un gen viabil.

După ce s-a glosat nostalgic în răstimpuri pe tema trecutului glorios al primei noastre scene lirice, același Ioan Holender a trecut ex abrupto de la rolul de instigator la cel de conciliator decretând în final: "Nu e totul bun ce a fost, nu e totul rău ce este." Dixi!

Ligia Ardelean