ACUM:
12.00
Jazz á la carte
Jazz de week-end, pentru toți.
Urmează: 12.30 Staruri fără frontiere Portrete ale marilor artiști ai timpurilor noastre
Apoi: 13.00 Concertele Radio România Muzical Înregistrări recente din fonoteca noastră.

Arhivă : Cronici Înapoi

Debuturi românești în Tannhäuser la Viena: Sorin Coliban și Ileana Tonca

Bookmark and Share
Publicat: marți, 22 Noiembrie 2011 , ora 10.27

În distribuția solidă a noului Tannhäuser de la Opera de Stat din Viena notăm două debuturi românești: Sorin Coliban (Hermann) și Ileana Tonca (Păstorul). Alexandru Moisiuc a fost Biterolf, fără să debuteze însă în rol. I-am urmărit duminică, 20 noiembrie 2011, în cel de-al 9-lea spectacol al producției semnate de regizorul Claus Guth (premiera avusese loc în iunie 2010, fiind ultima din perioada de directorat a lui Ioan Holender).


Ileana Tonca - într-o curbă ascendentă a carierei

Mă voi referi în cele ce urmeză la cântăreții care au debutat. Amândoi au răspuns așteptărilor. Ileana Tonca a cules aplauze pentru un moment solistic lipsit de acompaniamentul orchestral. Este vorba despre un episod din actul întâi, moment de supremă concentrare, în care cântărețul este pus în situația de a cânta singur pe scenă, de a capta atenția doar prin volutele propriei voci. Aici ne-am putut bucura de glasul clar și de dicția controlată a Ilenei Tonca. Silueta băiețoasă și delicatețea unui adolescent au ajutat-o să intre" în pielea" păstorului - Tonca se află, cu alte cuvinte, într-o curbă ascendentă a carierei sale.


Sorin Coliban - face saltul spre roluri centrale

De asemenea Sorin Coliban, bas bariton cu roluri multe dar prea mărunte până acum la Opera de Stat din Viena, a arătat că este stăpânul unei voci pline și al unei tehnici lucrate conștiincios, că a atins un nivel de performanță vocală, de lejeritate a jocului redutabile pe scene de rang ale teatrului muzical. L-am ascultat și în luna octombrie într-un recital de la Opera din Viena, unde a interpretat lieduri și arii de la Händel la Donizetti și Berg. Trebuie să vă spun că a fost aplaudat mai mult decât călduros, lucru care nu se întâmplă acolo unde există fisuri cât de mici în susținerea vocală sau în interpretare.

Și mai este ceva care îl avantajează pe Sorin Coliban: o mimică expresivă, poate prea accentuată uneori, dar care îi însoțește permanent cântul și îi conferă un fel de atractivitate, mai ales când contactul cu publicul este frontal. Având garanția unei pregătiri serioase și a unei experiențe scenice acumulate stagiuni la rând pe scena Operei de Stat din Viena, Sorin Coliban face acum saltul spre roluri centrale, în pagini grele de muzică precum Wagner și Janacek (în luna decembrie publicul vienez îl va putea urmări într-un rol principal din opera "Din casa morților" a compozitorului morav). Va fi așadar fără îndoială un artist despre care vom mai auzi - de bine - în viitor.

Haiganuș Preda-Schimek