ACUM:
19.00
Stagiunea muzicală Radio
În direct din Studioul "Mihail Jora", Orchestra de Cameră Radio.
Urmează: 21.00 Scena europeană Înregistrări sau concerte în direct.
Apoi: 23.30 Sunete contemporane Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.

Arhivă : Cronici Înapoi

Primul concert al Orchestrei Naționale Radio din stagiunea 2011-2012

Bookmark and Share
Publicat: miercuri, 19 Octombrie 2011 , ora 11.37

Vineri, 14 octombrie, a avut loc în Studioul "Mihail Jora", primul concert din noua stagiune a Orchestrei Naționale Radio, sub bagheta cunoscutului dirijor Christian Badea. Programul a cuprins o lucrare din repertoriul românesc de sfârșit de secol XX și două lucrări ale unor compozitori ruși, datând aproximativ din aceeași perioadă - începutul secolului precedent, dar diferite din punct de vedere stilistic. Este vorba despre Concertul pentru vioară și orchestră de Alexandr Glazunov, tributar unui romantism târziu și muzica baletului Ritualul primăverii de Igor Stravinski, una dintre lucrările care marchează începutul modernismului în muzică.


Iată ce ne-a declarat Christian Badea despre programul ales:

«Programul din această seară a vrut să fie un program mai interesant, nu neapărat original - fiindcă de fapt Glazunov este o piesă destul de veche și foarte cunoscută. Sărbătoarea primăverii nu și-a pierdut nici măcar un pic din originalitate, din prospețime și din forța pe care o are, în ciuda faptului că împlinește 100 de ani. M-a bucurat faptul că am putut să pun și o piesă românească - ceea ce încerc să fac întotdeauna în programele mele - de un compozitor contemporan, care este o piesă originală, o piesă interesantă și care a plăcut publicului. Îmi place felul în care scrie Irinel Anghel, atmosfera pe care o creează și cred că, într-un fel, s-a legat un pic acest mister, această melancolie, în anumite momente, cu Concertul de Glazunov.»


Am întrebat-o pe compozitoarea Irinel Anghel cum ar descrie lucrarea Mondes impossibles, cu care a câștigat, în 1998, prima ediție a Concursului Național de Creație organizat de Radiodifuziunea Română. Aceeași lucrare a fost selectată un an mai târziu, în 1999, la Concursul Tribunei Internaționale a Compozitorilor de la Paris pentru a fi difuzată timp de un an în toată lumea.

«Lumile imposibile sunt lumile visului, lumile în care evadăm din realitate și trecem peste granițele a ceea ce știm noi că este posibil și intrăm în dimensiuni ce se combină, se întrepătrund, care fac apel la memoria noastră, la trecut, la proiecțiile noastre, să zicem, de viitor, totul într-un timp prezent multidimensional. Un fel de oglindă a lui "Alice în țara minunilor", prin care trecem într-un mod magic și ne întâlnim cu propriile noastre aspirații, acelea în care imaginația și fantezia dau naștere unor noi structuri care ne scot din concret, din realul vieții de zi cu zi, pentru a ne învăța să visăm frumos.»


Christian Badea și George Cosmin Bănică - o colaborare reușită

În continuarea programului serii, Concertul pentru vioară în la minor de Alexandr Glazunov l-a avut ca solist pe George Cosmin Bănică, discipol al profesorilor Ștefan Gheorghiu, Modest Iftinchi și Mihaela Martin, care din anul 2009 este concertmaistru al Orchestrei Tonhalle din Zürich. Violonistul a dedicat, de altfel, bisul interpretat în final - Lăutarul de George Enescu, memoriei maestrului Ștefan Gheorghiu. George Cosmin Bănică s-a aflat la prima colaborare cu Christian Badea, "o colaborare foarte reușită", așa cum ne-a declarat și dirijorul la sfârșitul concertului.

Cel mai așteptat moment al serii a fost lucrarea interpretată de Orchestra Națională Radio în cea de-a doua parte, muzica baletului Ritualul primăverii de Igor Stravinski, o lucrare solicitantă pentru orchestră, în care Christian Badea a avut încă o dată ocazia să-și arate măiestria.


Dirijorul ne-a vorbit în interviul realizat la finalul concertului despre colaborarea cu orchestra și legătura sa cu muzica lui Stravinski:

«Am lucrat foarte bine cu orchestra, am avut destul timp, deci am putut să ne ocupăm de particularitățile acestei piese și cred că a folosit, e o piesă care trebuie să fie în repertoriu, să fie cântată un pic mai des, pentru că niciodată interpretarea ei nu e ușoară, dar s-a lucrat serios.

Am făcut foarte mult Stravinski și bineînțeles că îmi place. Întotdeauna este interesant, întotdeauna este o provocare, și pentru dirijor - mai ales Sărbătoarea primăverii - și pentru orchestră, fiindcă este o piesă dificilă. Este un moment în care într-adevăr simți că ai un fel de munte de cucerit și îți dă o satisfacție să o lucrezi.»

Reportaj de Andreea Chiselev