ACUM:
21.00
Scena europeană
Înregistrări sau concerte în direct.
Urmează: 23.30 Sunete contemporane Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.
Apoi: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...

Arhivă : Cronici Înapoi

Festivalul 'Enescu și muzica lumii' de la Sinaia

Bookmark and Share
Publicat: marți, 23 August 2011 , ora 15.57

Pianista Elisabeth Leonskaja a fost solista concertului desfășurat marți, 16 august 2011, în cadrul Festivalului "Enescu și muzica lumii" de la Sinaia. Simona Tănascu a consemnat evenimentul și a vorbit cu dirijorul Horia Andreescu, dar și cu violoncelistul Marin Cazacu, directorul artistic al Festivalului.

*

Sinaia, Sala de concerte a cazinoului, pianista Elisabeth Leonskaja și Romanian Sinfonietta Orchestra, dirijată de Horia Andreescu; în program, Concertul pentru pian și orchestră de P.I. Ceaikovski și Simfonia a IX-a "Din lumea nouă" de Antonin Dvorak - acestea sunt coordonatele evenimentului ce s-a desfășurat marți seara. Ce a reprezentat el de fapt, a fost un concert care a demonstrat generozitatea, simplitatea și modestia unor mari artiști care vin în întâmpinarea noii generații. Această generozitate am simțit-o chiar înainte de a auzi primul acord din concertul lui Ceaikovski, am văzut-o în privirea doamnei Leonskaja, adresată foarte tinerilor membri ai orchestrei. Aș putea spune că celebra pianistă i-a însoțit pe parcursul a 25 de minute în călătoria sonoră numită Concertul pentru pian de Ceaikovski.

«Elisabeth Leonskaja este o mare artistă care iubește România. Ea a venit aici știind că va cânta un concert așa de greu cum este Ceaikovski - Concertul nr.1 pentru pian cu copii și a avut acea răbdare, acea delicatețe, acel umor - când a fost cazul, acea energie care le-a fost transmisă acestor copii. Eu sunt convins că acest model extraordinar va rămâne în memoria celor care au fost prezenți pe scenă în seara aceasta și în aceste două zile de lucru cu Elisabeth Leonskaja.» - ne mărturisea dirijorul Horia Andreescu despre colaborarea dintre Romanian Sinfonietta Orchestra și Elisabeth Leonskaja.

Dar iată ce mărturisea celebra pianistă despre întâlnirea cu foarte tinerii instrumentiști:

«Sunt foarte mulțumită să văd că viitorul muzical al României este în mâini bune, iar senzația de a cânta cu oameni care vor să învețe așa de mult este nemaipomenită. Acești tineri sunt atât de devotați muzicii și o iubesc atât de mult, că este într-adevăr un cadou.»

Adăugați concertului de P.I. Ceaikovski Simfonia a IX-a de Dvorak și veți avea întregul. Un întreg în care Horia Andreescu i-a făcut pe foarte tinerii instrumentiști să descopere… «…armonizarea muzicală sufletească, înțelegerea rolului, responsabilității momentului respectiv în desfășurarea, în evoluția unei lucrări simfonice înseamnă emoția primei mari răspunderi pe care o are fiecare dintre ei, dar mai ales cei care ocupă funcțiile de conducere, de grupe, mai ales la suflători - sunt o mulțime de lucruri care duc la închegarea întregului, până la a înțelege, a intui concepția unui dirijor, concepția unei lucrări, mesajul, sensul unei lucrări - este șansa lor să pornească și să înțeleagă devreme (unii dintre ei au 15 ani) cum trebuie făcut, ce minunat este să poți să împlinești acest lucru. Din cei aproape 70, 12 doar au început să lucreze, să colaboreze cu orchestre profesioniste din țară - foarte puțini și nu de multă vreme.»

O astfel de întâlnire dintre marii maeștri și foarte tinerii artiști este o ocazie unică, iar cei aflați în sala Cazinoului din Sinaia putem spune că au fost privilegiați. Un public despre care Elisabeth Leonskaja spunea: «Dacă pe scenă se întâmplă ceva adevărat, muzică adevărată, și publicul uită cine este și se bucură foarte mult împreună cu noi.»

«Ați văzut entuziasmul acestui public cald și doritor de o explozie emoțională cum s-a întâmplat în această seară.» - ne-a împărtășit violoncelistul Marin Cazacu.

Toate acestea nu ar fi fost posibile dacă nu ar fi existat Festivalul "Enescu și muzica lumii". Când vorbeam despre modestie, simplitate și, mai ales, generozitate nu mă refeream doar la Elisabeth Leonskaja și Horia Andreescu, ci și la Marin Cazacu, violoncelistul și, totodată, directorul acestui festival. Credința domniei sale în forța și dorința tinerei generații de artiști de a-și afla calea pe drumul muzicii a făcut și face posibil acest festival unic, deocamdată, în România. Este un exemplu demn de urmat.

Care ar fi calitățile pe care ar trebui să le aibă cei ce pornesc pe acest drum anevoios?

«Să iubească oamenii, să iubească muzicienii, să iubească muzica, să iubească România.» - ne răspunde violoncelistul Marin Cazacu.