Arhivă : Cronici Înapoi

Festivalul de muzică de cameră de la Moritzburg - 2011

Publicat: marți, 23 August 2011 , ora 11.13

Un castel, o pădure, natură și muzică - iată rețeta perfectă descoperită de violoncelistul german Jan Vogler în urmă cu 18 ani, când a fondat Festivalul de muzică de cameră de la Moritzburg.

"Prima specialitate a festivalului este că tot ceea ce cântăm se realizează aici, la Moritzburg. A doua, că toți muzicienii sunt soliști adevărați, care în timpul stagiunii cântă cu mari orchestre sau dau recitaluri, dar care fac și muzică de cameră la modul cel mai serios" (Jan Vogler - directorul artistic al festivalului)

Moritzburg este o mică localitate aflată la 10 km de Dresda unde în secolul al XVI-lea un rege al Saxoniei și-a construit un castel de vânătoare. În acest castel, dar și în biserica evanghelică din Moritzburg, la Frauenkirche din Dresda, la castelul din Proschwitz și la fabrică de sticlă a companiei Vokswagen din Dresda - an de an, două săptămâni în august sunt marcate de muzică de cameră interpretată de artiștii invitați de Jan Vogler.

« Suntem ca o familie. Festivalul are o istorie de 18 ani și acum ne aflăm în fața unei familii mixte alcătuite din prieteni ai mei care au mai fost aici și muzicieni pe care I-am cunoscut recent pe parcursul stagiunii. Îi invit la Moritzburg numai pe aceia care sunt serioși față de muzică; nu oricare mare solist este omul potrivit la Moritzburg, pentru că aici vrem să muncim, să învățăm unul de la altul, să mergem mai departe. » (Jan Vogler)

Cum se numesc muzicienii invitați de Jan Vogler? Iată câteva nume: Frank Peter Zimmermann, Alice Sara Ott, Antoine Tamestit, Nicola Benedetti.

O cronică neconvențională

Am asistat ultimele concerte din cadrul ediției 2011 a Festivalului de la Moritzburg. În 19 august, la castelul din Proschwitz, un recital cu lucrări de Haydn și Dvorak urmat de un dineu - o modalitate pe care organizatorii au găsit-o pentru a a trage un nou public, dar și pentru a mulțumi sponsorilor - festivalul fiind organizat în mare parte din fonduri private.

Sâmbătă, 20 august, la biserica evanghelică din Moritzburg, am avut ocazia să o ascult pe excepționala pianistă Alice Sara Ott, într-o sonată de Beethoven, apoi, a doua zi, alături de alți muzicieni, într-un cvartet cu pian de Mozart.

Până acum, nu am avut șansa de a o asculta live pe Alice Sara Ott, iar experiența acestui concert a întrecut superlativele pe care i le-am atribuit înregistrărilor sale. Deși are doar 23 ani, stăpânește pianul suveran, și mă refer aici nu doar la o tehnică excepțională, ci și la nenumăratele nuanțe timbrale pe care știe să le creeze, la muzicalitatea ieșită din comun.

De altfel, pot să vă dezvălui că pe Alice Sara Ott o veți putea asculta în martie 2012 la București, așa că atunci, cuvintele mele vor prinde mai mult sens pentru dvs.

Tot sâmbătă 20 august, am trăit și experiența perfecțiunii ascultând Sextetul de Brahms cu Frank Peter Zimmermann la vioara I, un muzician cu totul excepțional, care, îmi mărturisea într-un interviu, îi datorează mult din înțelegerea muzicii lui Sergiu Celibidache.

Iar duminică, 21 august, a bătut gongul final pentru Festivalul de la Moritzburg, încheiat în acordurile unui foarte energic Octet de Felix Mendelssohn, cu violonistul Philippe Quint la vioara I, un nume deja foarte cunoscut la nivel internațional.

Dacă aveți vreodată șansa de a vă afla în estul Germaniei în luna august, nu ocoliți deci Festivalul de muzică de cameră de la Moritzburg - pe lângă interpretări de excepție, veți descoperi o zonă minunată, cu multe păduri și drumuri pentru bicicliști și…cai, pentru cei care îndrăgesc călăria. O rețetă pentru o vacanță de vis, gustată de mulți germani - aceia care au umplut până la refuz sălile de concert ale festivalului.
Cristina Comandașu