ACUM:
23.30
Sunete contemporane
Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.
Urmează: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...
Apoi: 0.55 Imnul de stat

Arhivă : Cronici Înapoi

Adina Dumitrescu și Dana Cristina Probst, amfitrioanele Salonului de Muzică de la Țintea

Bookmark and Share
Publicat: luni, 25 Iulie 2011 , ora 13.35

De multe ori, citind Balzac, Stendhal și alți romancieri mai mult sau mai puțin dedicați redării fidele a realității epocii, m-am întrebat cum era exact atmosfera în acele elegante saloane pariziene, în care intelectualii se adunau pentru conversații spumoase și pentru muzică. Mi s-a întâmplat adesea să îmi doresc să fiu fost prezentă la una dintre aceste reuniuni ca să îl ascult pe Liszt, de exemplu. Această dorință mi-a fost împlinită la sfârșitul săptămânii care a trecut, mai exact sâmbătă, 23 iulie 2011, când Țintea-Băicoi s-a învăluit în portativele unui festival muzical ce și-a propus ca unor întrebări romantice, să dea răspunsuri contemporane.

Muzică de dragul muzicii

Țintea Muzicală, căci astfel s-a intitulat manifestarea organizată de compozitoarele Adina Dumitrescu și Dana Cristina Probst, a avut la bază conceptul de salon, în cadrul căruia prietenii fac muzică de dragul muzicii și nu de dragul spectacolului. Astfel panglica inaugurală a fost tăiată de muzicolog Haiganuș Preda-Schimek, care a rostit cel mai consistent și bine documentat discurs introductiv pe care l-am auzit, depărtându-se semnificativ de acele alocuțiuni interminabile, stângace și fade pe care le auzim în astfel de circumstanțe. A urmat apoi un recital "en famille" am putea spune, care s-a desfășurat într-un cadru intim, în care ascultătorii - cel puțin așa am simțit eu - erau uniți de un sentiment de familiaritate. Mi se părea că toți ne cunoaștem între noi, chiar dacă era pentru prima oară când ne aflam în aceeași cameră.

Valsurile op. 39 la patru mâini de Johannes Brahms, interpretate de Otto Probst și de Mihail Vârtosu, au fost primele pe care le-am auzit. A urmat Sonata pentru violoncel și pian nr. 1 op 38 de același compozitor, interpretată de Otto Probst și de fiica acestuia, Maria Magdalena Probst, o tânără violoncelistă de 17 ani, temperamentală și foarte talentată. Au urmat două lieduri de Brahms interpretate de soprana Cristina Radu acompaniată la pian de Mihail Vârtosu. M-am bucurat reascultând timbrul atât de special al sopranei, un timbru învăluitor, care s-a întins în sonorități de o profunzime insondabilă.

Brahms și Liszt - un recital menit să le onoreze memoria

Partea a doua a recitalului a fost alcătuită mai ales din lucrări de Liszt - am uitat să vă spun că Brahms și Liszt erau cei a căror memorie acest recital a fost menit să o onoreze - ocazie cu care în scenă a revenit soprana Cristina Radu pentru a da glas tulburătorului lied Pace non trovo și mai serenului I vidi in terra angelici costumi, ambele pe versuri de Petrarca; aceasta după ce am auzit Dansul Ungar nr. 1 de Brahms, într-o adaptare pentru pian la patru mâini. Evenimentul a fost încheiat de o transcripție pentru violoncel și pian a celebrului Vis de dragoste nr. 3 de Franz Liszt, interpretat de Maria Magdalena Probst și de Otto Probst.

Astfel a luat sfârșit o șarmantă dimineață scăldată în lumina unui soare bucuros de muzică, exact ca publicul venit la Țintea.

Petra Gherasim