ACUM:
1.00
Notturno
Produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio.
Urmează: 7.00 Allegro... de weekend Un matinal clasic, într-un tempo vivace.
Apoi: 9.50 Promo

Arhivă : Cronici Înapoi

Noutăți de la Opera de Stat din Viena

Bookmark and Share
Publicat: marți, 31 Mai 2011 , ora 12.25

Ar fi păcat să treacă luna mai și câteva prezențe românești remarcabile la Opera de Stat din Viena să rămână neconsemnate. Am avut bucuria să asist la trei spectacole, care au adus, fiecare în parte, un artist de pe meleagurile noastre într-un rol însemnat din distribuții, și anume: pe Teodor Ilincăi în Ismaele din Nabucco de Giuseppe Verdi; pe Marian Talabă, în Stewa din opera Jenufa de Leoč Janáèek și pe Ileana Tonca în rolul Elvirei din Italiana în Alger de Gioacchino Rossini.

Voce echilibrată, ținută scenică firească

Teodor Ilincăi a fost aplaudat călduros de publicul operei din Viena la sfârșitul spectacolului din 6 mai 2011, pe care l-am putut viziona. M-am alăturat aplauzelor dăruite acestui tenor tânăr, cu o voce echilibrată, bine controlată și cu o ținută scenică firească. În plus, Teodor Ilincăi s-a potrivit și ca înfățișare cu rolul lui Ismaele, alcătuind împreună cu ucraineanca Zoryana Kushpler (Fenena) o pereche lirică fermecătoare.

Siguranță de sine

Mai puțin potrivit din punct de vedere scenic cu rolul lui Stewa mi s-a părut a fi Marian Talabă, cântăreț născut în 1977 în Cupka/Cernăuți. Fără să fie blond și înalt (cum îl imaginase Janáèek pe Stewa), Talabă a redat totuși personajul cu siguranță de sine, iar din punct de vedere vocal nu au fost probleme. În luna iunie va deține rolul lui Tichon în Katja Kabanova de același compozitor, o montare nouă la Opera de Stat din Viena.

Strălucitoare, pur și simplu

În sfârșit, pe 26 mai 2011 Ileana Tonca a întruchipat rolul Elvirei cu umorul și naturalețea care îi sunt proprii. Soprana este într-o formă vocală foarte bună, ceea ce am putut constata mai ales în scene de ansamblu din încheierea actelor. Acolo, «emanciparea» soției lui Mustafa (jucat de Michele Pertusi) este surprinsă și muzical, prin partitura Elvirei, vocea sopranei trebuind să se ridice peste cea a tuturor celorlalți cântăreți. Ei bine, în astfel de culminații, Ileana Tonca a strălucit pur și simplu cu o voce puternică, dar clară și fără asprime.


Haiganuș Preda Schimek