ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Musica viva Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Arhivă : Cronici Înapoi

Evenimente în cea de-a 36-a ediție a Festivalului Internațional 'Timișoara Muzicală'

Bookmark and Share
Publicat: marți, 31 Mai 2011 , ora 11.06

Am asistat vineri, 27 mai 2011, la premiera scenică a operei Adriana Lecouvreur de Francesco Cilea; spun "scenică" deoarece lucrarea a mai fost prezentată la Timișoara sub formă concertantă anul trecut, cu Nelly Miricioiu în rolul titular.

Spectacol impresionant prin siguranță, acuratețe, fluență

De data aceasta în fruntea distribuției s-a aflat soprana clujeană Carmen Gurban - o Adriana meritorie ținând seama de dificultatea și întinderea rolului care implică forță dramatică, dar și subtilități lirice, abilitatea de a alterna cântul cu declamația teatrală, talent actoricesc deosebit. Prințesa de Bouillon - rivala Adrianei - a fost Cristina Sorina Munteanu. Excepționala soprană dramatică a Operei bucureștene s-a confruntat însă - pe scena Operei timișorene - cu o partitură scrisă pentru mezzosoprană, căreia i-a făcut față cu profesionalism și dăruire dar, cum era de așteptat, fără culoarea sonoră specifică rolului.

Liric prin timbru și calibru, tenorul Călin Brătescu (alt oaspete bucureștean) a reușit - după o îmbunătățire spectaculoasă a tehnicii de cânt - să asigure admirabil un rol spinto-dramatic, Maurizio de Saxa, având totodată și ținuta scenică princiară adecvată personajului. Printre protagoniști s-a aflat și baritonul Dan Patacă, același artist valoros, egal cu sine însuși după decenii de carieră pe scena Operei din Timișoara. A fost un Michonnet foarte convingător sub toate aspectele.

Distribuția a cuprins și alți soliști timișoreni, bine aleși și pregătiți cu toții, între care s-au remarcat tenorul Cristian Bălășescu și basul Octavian Vlaicu. Au fost la înălțime balerinii, corul și mai ales orchestra. Întregul spectacol a impresionat prin siguranță, acuratețe, fluență sub bagheta lui David Crescenzi, dirijor italian competent și entuziast, încetățenit de multe stagiuni în fosa Operei din Timișoara.

Cât despre montarea lui Mario de Carlo, ea reconstituie ambianța parisiană din secolul al XVIII-lea prin gesturi și atitudini de o teatralitate cam desuetă, prin costume opulente și strălucitoare, prin decoruri și recuzită minimaliste dar sugestive, fiecăruia dintre cele patru acte corespunzându-i câte o culoare dominantă: albastru, roșu, auriu, violet.

Concert Aniversar Ioan Holender

În seara următoare aveam să urmăresc - tot în cadrul Festivalului - un Concert Aniversar Ioan Holender; desfășurat în Sala Capitol - sediul Filarmonicii Banatul din Timișoara - cu participarea Orchestrei acesteia sub bagheta lui Radu Popa. Precedând cea de-a 79-a aniversare a lui Ioan Holender, a fost un omagiu pentru acest prodigios fiu al Timișoarei ajuns, cum bine știm, cel mai longeviv director al Operei de Stat din Viena, implicit una dintre cele mai importante personalități ale vieții muzicale austriece, și nu numai. Programul - eterogen, fluctuant ca atractivitate - a cuprins luări de cuvânt - directorul Filarmonicii, primarul Timișoarei, sărbătoritul însuși - o prezentare a ultimului său volum memorialistic intitulat "Spuse, trăite, dorite", extrase dintr-un volum autobiografic anterior citite în trei limbi de către actori ai celor trei teatre timișorene - Român, Maghiar, German, - un scurt film documentar despre Ioan Holender realizat în Austria și, desigur, muzică.

Au fost momente simfonice - prilejuri pentru orchestră de a-și manifesta plenar altitudinea artistică - au fost și momente concertante cu semnificație sentimentală - soliști fiind doi dintre copiii lui Ioan Holender, fiica sa Alina la violoncel și fiul său Liviu la pian. Au putut fi admirați în arii și duete din creația lirică soprana Simina Ivan - timișoreancă prezentă cu cinste pe scena vieneză de aproape 17 ani - tenorii Cosmin Ifrim și Teodor Ilincăi, soprana Anita Hartig a cărei apariție a constituit momentul artistic culminant al serii.

O seară onorată cum era de așteptat de prezența în sală, printre foarte numeroșii spectatori, a multor invitați speciali din elita culturală a Timișoarei, concertul fiind difuzat totodată de posturi locale RTV.

Ligia Ardelean