Arhivă : Cronici Înapoi

Prima monografie dedicată dirijorului Marin Constantin, lansată în Aula Palatului Cantacuzino

Publicat: marți, 3 Mai 2011 , ora 12.33

Dirijorul Marin Constantin: Portret eseistic este titlul sub care muzicologul Viorel Cosma și-a lansat luni, 2 mai 2011, în Aula Palatului Cantacuzino, volumul cu numărul 100. Evenimentul editorial a fost prefațat și încheiat de câteva piese interpretate de Corul Național de Cameră "Madrigal" - ansamblu al cărui nume este practic sinonim cu cel al fondatorului său, Marin Constantin și care aseară s-a aflat sub conducerea dirijorului Voicu Popescu.

Apărută sub egida Editurii "Magic Print" din Onești, în condiții grafice excepționale, cartea reprezintă continuarea și completarea preocupărilor lui Viorel Cosma concretizate în paginile volumului Corul Madrigal al Conservatorului, lansat în 1971. În afara datelor biografice și a celor legate de parcursul artistic al lui Marin Constantin, monografia mai cuprinde totodată cronicile concertelor susținute de-a lungul timpului, lista discografică și a repertoriului Corului Național de Cameră "Madrigal" - repertoriu ce parcurge drumul de la epoca Renașterii și până la cea a muzicii contemporane.

Printre cei care au vorbit la lansarea volumului Dirijorul Marin Constantin: Portret eseistic de Viorel Cosma s-au numărat compozitorul Adrian Iorgulescu, președintele Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, academician Răzvan Theodorescu, dirijorul Horia Andreescu și prof. univ.dr. Grigore Constantinescu - o pleiadă de personalități care au ținut să-și arate prețuirea față de regretatul muzician Marin Constantin. O prețuire pe care Viorel Cosma a sintetizat-o în versurile inscripționate pe coperta volumului:


"Talentul,/ pasiunea,/ cu dragostea de muzică/ și semeni/ încearcă să le-ngemeni,/ adăugând cunoaștere adâncă/ și încă,/ neistovită muncă…"


La final, muzicologul Viorel Cosma ne-a dezvăluit câteva lucruri noi în legătură cu volumul proaspăt lansat:

«Cred că Marin Constantin merita această carte și sunt convins că efectul acestei lucrări este foarte promițător pentru viitorul muzicologiei românești. Unul dintre lucrurile noi cele mai importante pe care le aduce această monografie este faptul că în capitolul central al cărții am făcut comparația între șapte mari dirijori de cor ai României din ultimii 200 de ani, încercând să descopăr astfel omul de sinteză care a fost Marin Constantin. A fost o muncă dificilă, dar consider că am reușit.»

Alexandra Cebuc