Arhivă : Cronici Înapoi

‘Traviata’ de excepție la Opera bucureșteană

Publicat: marți, 5 Aprilie 2011 , ora 11.04
Serată de mare succes sâmbătă, 2 aprilie 2011, la prima scenă lirică națională! În Traviata de Verdi, sub bagheta expertă și vivace a dirijorului Vlad Conta, s-a reunit o distribuție strălucitoare, cu Irina Iordăchescu, Ștefan Pop și Iordache Basalic în rolurile principale, toți aplaudați și ovaționați copios de asistența care a umplut până la refuz sala Operei.

Irina Iordăchescu - sensibilitate și rafinament

După câteva spectacole de la apreciatul debut, Violetta Irinei Iordăchescu s-a îmbogățit și consolidat, așezându-se ca un rol important pentru cariera sopranei. Sensibilitatea și rafinamentul transpar emoționant în pasajele lirice, încă de la prima secvență, "Ah! fors'è lui" a ariei mari, continuă în actul secund în "Dite alla giovine" sau "Alfredo, Alfredo, di questo core" și culminează, cum era de așteptat, în "Addio del passato" și scena finală, conturate sfâșietor. Hotărât lucru, cu frazare impecabilă, inteligent ghidată și unduită, Irina Iordăchescu este o specialistă a acestui gen de expresie. Nu înseamnă că îi lipsește aplombul pentru atât de pretențioasele spirale acute ale cabalettei "Sempre libera" sau pentru momentele de confruntare cu Alfredo și tatăl lui.

Ștefan Pop - uriașe perspective

Așteptată cu frenezie, tânăra vedetă de 24 de ani, Ștefan Pop, a debutat în fine la București. Are acea fascinație timbrală care anunță un viitor mare tenor. Stăpânește cu naturalețe spiritul desenului melodic italian, conduce frazele cu stupefiantă fluență, le conferă patos și accente pregnante. Impactul sonor este consistent și fermecător. Respirația suverană îi permite construcții înaripate precum cele din recitativul ariei "De'miei bollenti spiriti" sau din aria însăși, în pasajul "... dell'universo immemore, io vivo quasi...". Memorabil! Acutele sunt glorioase și, extrapolez, chiar Do-ul final al cabalettei, notă nescrisă dar tradițională. Alfredo al său are tentă viguroasă, discurs solid, iar așteptatele culori și nuanțări n-au venit în arie, ci în duetul "Parigi, o cara", admirabil modelat în mezzoforte. Ștefan Pop are uriașe perspective și studiul continuu le va împlini.

Iordache Basalic - impresionant prin expresivitate

În rolul bătrânului tată Germont, Iordache Basalic a adăugat siguranței abordării țesăturilor înalte și cunoscutei sale linii vocale provenită din omogenitatea de glas, un cânt moale și catifelat, înduioșător și impresionant prin expresivitate în toate intervențiile, duet, arie și cabalettă. Prin lectura oferită, artistul a demonstrat o admirabilă înțelegere a personajului, pliată calităților sale de bariton liric.

Cu așa un minunat trio, spectacolul cu Traviata a fost un vârf al actualei stagiuni și nu numai. Este ceea ce ne dorim și pentru viitor la Opera Națională București. Și, în plus, îl așteptăm pe Ștefan Pop oricând.

Costin Popa