Arhivă : Cronici Înapoi

Pianista Mirabela Dina pe scena Filarmonicii din Pitești

Publicat: luni, 28 Martie 2011 , ora 14.58

Joi, o zi obișnuită a săptămânii. Radioul nu doarme niciodată, așa că nici nu s-a mijit de ziuă, e 6 dimineața și mai am cam o oră pentru a da startul matinalului, la Radio Romania Muzical. 7 și un sfert. Mai am doar de inserat în play-list știrile muzicale și, surpriză, dau peste o agendă extrem de ofertantă a zilei de 17 martie 2011: Radioul e în plin Festival de Chitară, apoi Liviu Prunaru, celebrul violonist român concert maestru al Concertgebouw, va cânta la Ateneu, Opera Natională are chiar două manifestări în program... arunc un ochi și peste concertele din țară și chiar nu știu pe care sa-l promovez mai întâi. Am numai la capitolul pianiști, atâtea nume mari: Dana Borșan la Bacău, Mirabela Dina la Pitești, Horia Maxim va concerta la Sibiu ...

Mirabela Dina, laureata concursului Martha Argerich

Mirabela în Șostakovici... rămân o clipă la acest afiș al Filarmonicii din Pitești. Rar vine Mirabela Dina "acasă". Stabilită in Germania, la Köln unde și-a desăvârșit studiile muzicale la Hochschule für Musik, pianista craioveană consacrată încă din copilărie pe scenele din țară și la Concursuri internaționale, își lansa spectaculos cariera internațională în 1999, odată cu laurii concursului Martha Argerich. Cu acest glorios pas urcă pe mari scene ale lumii, participări la festivaluri internaționale de marcă iar ca profesor, Mirabela Dina susține cursuri de măiestrie artistică în Buenos Aires, La Plata (Argentina), București, Craiova și a fost deseori invitată să facă parte din juriul Concursului "Jugend musiziert" din Germania. Din 2007 este cadru didactic la Hochschule für Musik din Köln. Nu pot să ratez o asemenea prezență în România, chiar dacă mă despart mai bine de o sută de km de Pitești, chiar dacă mâine dimineață o să o iau de la capat cu matinalul ...hmm... unde mai pui că am și șansa să ascult în sfârșit și această tânără filarmonică a țării, din Pitești, condusă de o baghetă asupra căreia am certe aprecieri ca pregătire, muzicalitate.

Tiberiu Oprea, o tânără baghetă înzestrată cu muzicalitate și bun simț

Tiberiu Oprea este discipol al lui Ludovic Bacs, maestrul de la care pare a fi moștenit nu doar dăruirea de sine și modestia, respectul atunci când te apropii de muzică, dar chiar și acel bun simt, muzical și uman, prin care Bacs reușea subtil să "subjuge" atât orchestra, cât și publicul. Cu cinci minute înainte de ora 19, ora începerii concertului, încă rătăceam cu mașina, pe o ploaie torențială, prin centrul Piteștiului, învârtindu-mă, la sugestiile de altfel amabile ale diverșilor pietoni, în jurul "pititei" Case de Cultură a Sindicatelor (doar eram în Pitești, la ce mă puteam aștepta...). Oare nu m-am hazardat? ... apuc și urc totuși treptele înainte ca Tibi să ridice bagheta și ocup grăbită un loc în primul rând al sălii. Solista serii se lasă așteptată, așa încât am timp să mă îmbărbătez. Mă gândesc la întâlnirea care mă așteaptă. La cea care m-a adus aici... Mirabela Dina.

Arta, ca zbor spre înalt!

Arta "Doamnelor", cum li se mai spune celor două distinse profesoare care i-au călăuzit primii pași în evoluția de pianistă, Ana Pitiș și Ioana Minei, profesoarele cărora după ani de cercetare în domeniul pedagogiei pianistice, le-a fost revelată... o taină. Acel "mecanism" miraculos prin care o clapă, odată atinsă, devine nu doar rezonanța unei coarde, ci pune în vibrație întreg Universul. O taină pe care astăzi o împărtășesc întregii lumi elevi ai "doamnelor" ca Mirabela Dina, Dan Atanasiu, Cristian Petrescu sau Matei Varga. Aveam să o redescopăr deci pe Mirabela în această seară la Pitești într-un opus îndrăzneț pentru un public "tânăr", dramaticul și sarcasticul concert unu în do minor de Șostakovici. Coardele și trompeta, într-un strâns dialog cu pianul solist, replici incisive, dar și plonjând în sublime pasaje melancolice, mergând chiar până la dezolare, în expresie. O partitură în care pianista a demonstrat o afinitate specială cu stilul sofisticat al compozitorului rus de secol XX, iar bagheta lui Tiberiu Oprea a intuit-o și a susținut-o cu fiecare gest în agogică sau expresie. Poate că am fi deslușit pe deplin și spectrul larg de nuanțe în care Șostakovici își poartă ansamblul de coarde, dacă Orchestra Filarmonicii din Pitești ar fi avut o sală cu o acustica adecvată. În lipsă, publicul a fost surprins de o singură evidență: aceea a tonurilor nu de puține ori disonante ale acestui concert, în accepțiunea melomanului de "clasic".

În intimitatea muzicienilor... atunci când bagheta devine arcuș iar solistul își ia rolul de acompaniator

Dacă aplauzele la finalul concertului n-au fost pe măsura remarcabilei colaborări și prestații a artiștilor, după pauză, intima apropiere, în plan muzical, a dirijorului cu distinsa sa invitată, au fost pe înțelesul și ...delectarea tuturor. Tiberiu a schimbat bagheta cu vioara, iar Mirabela rolul de solistă cu cel de acompaniator. Gluck, moment de balet. Simplu și melodios. O vioară plină de sensibilitate. Un pian în surdină, învăluitor. Aflăm acum și secretul comunicării pe care eu una o remarcasem în prima parte: cei doi artiști fac muzică de cameră împreună încă din liceu, iar noi am fost părtașii acestei reîntâlniri pline de emoție, de bucurie, de sens.

...ovații pentru o filarmonică "pe care multă vreme piteștenii doar au visat-o"

Seara de 17 martie s-a încheiat radios cu vizita lui Ceaikovski la Roma, muzica romantică, solară, pentru orchestră, a Capriciului italian opus 54. Într-un final... vin și aplauzele fulminante. Ovații. Piteștenii își iubesc Filarmonica. Dirijorul.

Gonesc pe autostrada Pitești - București în miez de noapte. Din toată această seară minunată mă urmărește o singură imagine. Un copilaș de câțiva ani, maxim 4. Atât de mic încât în picioare, cu fața către public, nu ajungea cu capul la podiumul orchestrei. Făcea pe dirijorul, gesticula afectat cu fața către public în timp Tiberiu Oprea dirija. Un simplu joc pentru el, acum, chiar agasant aș spune, la un moment dat, pentru noi, publicul din sală. Dar acest prichindel poate fi marele maestru al baghetei de mâine. Și asta pentru că la Pitești, acolo unde el a copilărit, există o Filarmonică...

Ana Voinescu