ACUM:
0.55
Imnul de stat
Urmează: 1.00 Notturno Produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio.
Apoi: 7.00 Allegro... de weekend Un matinal clasic, într-un tempo vivace.

Arhivă : Cronici Înapoi

Portrete pe... note muzicale

Bookmark and Share
Publicat: miercuri, 22 Decembrie 2010 , ora 15.22

Sub egida British Council din București a început în seara de 21 decembrie 2010, la Centrul Național de Artă "Tinerimea Română", Stagiunea de Compoziție Britanică - un proiect înscris într-un program internațional ce are ca scop promovarea creației muzicale contemporane din Marea Britanie. Primul concert al Stagiunii - în cadrul căreia sunt programate lunar, până în martie 2011, patru seri muzicale, dar și o serie de cursuri de măiestrie - a adus în fața publicului lucrări aparținând unor muzicieni englezi reprezentativi ai prezentului, printre care Peter Maxwell Davies și Philip Cashian.

Cu acest prilej, pe scenă s-au aflat membrii Ansamblului "Profil", coordonat de compozitorul Dan Dediu - pianista Adriana Maier, flautistul Ion Bogdan Ștefănescu, clarinetistul Emil Vișenescu, cornistul Sorin Lupașcu, violonistul Marian Movileanu și violoncelistul Alexandru Duțulescu.

Dacă între arta sunetelor și cea plastică ar putea fi realizate corespondențe, aș putea spune că primul concert al Stagiunii de Compoziție Britanică a fost o expoziție de portrete muzicale, deoarece trei dintre cele șapte piese incluse în program au avut ca pretext personaje inspirate fie din realitate, fie din domeniile literar sau muzical: Bartlebooth de Joe Cutler, Hunding de Martin Butler și Kretzschmar, lucrare semnată de tânărul compozitor Samuel Bordoli. Iar dacă ar trebui să găsim câteva caracteristici ale școlii componistice britanice, probabil că printre acestea s-ar număra contrastele de colorit timbral, căutarea unor efecte surprinzătoare, mereu noi, dar și crearea unei atmosfere introspective.

Am admirat și de această dată capacitatea membrilor Ansamblului "Profil" de a se transpune în pielea personajelor muzicale pe care le interpretează, dând fiecărei lucrări un alt caracter: ludic, introvertit sau excentric - nimic nu pare să le stea împotrivă atunci când, prin instrumentele lor, devin adevărați tălmăcitori ai muzicii din zilele noastre.


Alexandra Cebuc