ACUM:
7.00
Allegro... de weekend
Un matinal clasic, într-un tempo vivace.
Urmează: 9.50 Promo Informații despre evenimentele partenerilor noștri.
Apoi: 9.54 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Cronici Înapoi

Orchestra Națională a Franței, Valery Sokolov, dirijorul Vasily Petrenko la Théâtre des Champs Elysées

Bookmark and Share
Publicat: luni, 20 Decembrie 2010 , ora 13.14

Sunt mulți tineri muzicieni talentați care merită să primească șansa de a cânta pe o scenă mare. La Paris mai ales, unde, în ultimul timp, au fost invitați mai mulți soliști sub treizeci de ani și dirijori sub treizeci și cinci. Ultimii sunt violonistul Valery Sokolov, câștigătorul Concursului "Enescu" în 2005, și Vasily Petrenko care a mai dirijat în octombrie la Paris o interpretare foarte frumoasă a operei Evgheni Oneghin de Ceaikovski. Performanța lui la Opera Bastille a fost chiar o revelație pentru mulți.

Din păcate, concertul din 16 decembrie 2010 la Théâtre des Champs Elysées pe care l-ați putut urmări în direct și la Radio România Muzical, nu a fost la înălțimea așteptărilor. Vasily Petrenko nu este încă un dirijor simfonic pentru că, în primul rând, el nu a știut să dirijeze Concertul pentru vioară de Sibelius. Violonistul Valery Sokolov nu și-a găsit locul printre valurile Orchestrei Naționale a Franței și indicațiile prea autoritare ale dirijorului, decât în partea întâi. Și cu modestie. Tânărul violonist era și el foarte așteptat pe scena pariziană, dar nici circumstanțele, nici interpretarea lui, destul de școlărească și departe de atmosfera lui Sibelius, nu l-au pus în valoare.

Este un mare păcat și chiar un chin să dai unui solist un dirijor care nu-l ascultă. Din fericire, în Simfonia a 5-a de Prokofiev, lucrurile s-au mai lămurit. Orchestra a fost mai împreună și chiar foarte solidă în pasajele cele mai dificile și cele mai caracteristice. Ea a fost foarte receptivă la efectele dorite de dirijor. Prokofiev a avut parte și de un sunet intens, și de accente, de ritm, de lirism, de culori... dar parcă lipsea ceva. Toată atenția a fost focalizată pe detalii, pentru a da o formă mai frumoasă și asta s-a reușit, dar... parca s-a uitat de fond, adică, de muzică...

Alexandra Diaconu