Arhivă : Cronici Înapoi

Sunetul Mitsuko Uchida

Publicat: miercuri, 15 Decembrie 2010 , ora 13.30

Teatrul Champs-Elysées rezervase seara zilei de 10 decembrie 2010 pentru un concert al Orchestrei Saito Kinen, ce urma să fie condusă de maestrul Seiji Ozawa și să o aibă solistă în Concertul nr.3 de Beethoven pe Mitsuko Uchida. Din păcate, dirijorul a trebuit să-și anuleze apariția pariziană, dată fiind starea sa precară de sănătate, promițând însă publicului francez două concerte în primăvara anului viitor. În lipsa lui Ozawa, pianista Mitsuko Uchida a acceptat să susțină un recital solo, în care a prezentat una dintre piesele incluse pe ultimul său disc: Dansurile ligii davidienilor de Robert Schumann, alături de lucrări de Ludwig van Beethoven - Sonata "lunii" op.27 nr.2 - și Frédéric Chopin - Preludiul op.45 și Sonata nr.3 op.58.

Indiferent de partitura aleasă, dar evident nu în afara stilului, Mitsuko Uchida m-a câștigat cu persuasiunea sunetului ei: cald, rotund, întotdeauna adecvat gândului muzical, purtător de mesaj, ducând către un climax sau, dimpotrivă, către un final. Mitsuko Uchida se joacă adesea cu așteptările publicului și surprinde prin varianta aleasă. Artista britanică, de origine japoneză, stăpânește claviatura cu o inteligență evidentă și un auto-control care o ajută să depășească și momentele dificile (așa cum s-a întâmplat chiar pe primele note ale Sonatei "lunii", când unei spectatoare din primele rânduri a început să-i sune telefonul mobil, incident continuat pe tot parcursul primei părți a lucrării de un cor de tuse extrem de deranjant, nu numai pentru restul publicului, ci în primul rând pentru pianistă, sunt convinsă). În ciuda unor momente tehnice ratate, Mitsuko Uchida nu și-a pierdut ideile și a conturat totul cu o claritate maximă, demonstrând calitățile pentru care BBC Magazine i-a acordat CD-ului ei, cu ultimele sonate beethoveniene, titlul de "înregistrarea anului 2007".

Mult mai sigură în partiturile romantice ale lui Schumann și Chopin, Mitsuko Uchida a răspuns cerințelor tehnice și expresive, fără a abandona o anume detașare clasică și acel sunet impecabil calitativ. Pianistica ei nu "strigă", nu "imploră", nu se "zbate", ci își păstrează echilibrul și o înțelepciune profundă. Într-atât încât te cucerește, te duce cu ea, te liniștește și îți arată fața nevăzută a lucrurilor. Și te invită să o reasculți cu proxima ocazie.

Monica Isăcescu
(cu sprijinul Institutului Cultural Român din Paris)