Arhivă : Cronici Înapoi

‘Deschideți porțile. Utopie și libertate în muzică’

Publicat: joi, 14 Octombrie 2010 , ora 13.25

Reformulând, deschidere, în sensul depășirii convenționalismului și al barierelor, ideal utopic transformat în fapt concret, eliberare de constrângerile de natură socială și estetică. Este moto-ul de la care au pornit organizatorii Festivalului Beethoven de la Bonn din acest an, gândind un sistem cât se poate de complex în care niciun element artistic, invitat sau vreo lucrare programată nu au fost rezultat al hazardului.

Beethoven s-a aflat sub semnul utopiei când și-a compus cea de-a 9-a Simfonie, ca pe un triumf al umanității unite în bucurie. Lucrarea nu putea lipsi din ediția de anul acesta a Festivalului, însă publicul a putut-o asculta într-o variantă puțin cunoscută, în orchestrația lui Gustav Mahler - sărbătorit la 150 de ani de la naștere - care prin această nouă versiune și-a împlinit propriile aspirații sonore. Interpretarea a purtat amprenta dirijorului și compozitorului german Peter Ruzicka, prezent în Festival cu statutul de „compozitor și artist în rezidență”. În această calitate și-a prezentat și propria lucrare – Ins Offene... – Into the open, inspirată de poemul lui Friedrich Hölderlin Der Gang aufs Land (Drumeția la țară), al cărui prim vers a devenit moto-ul Festivalului.

La fel de bine însă moto-ul ediției poate reprezenta o descriere concisă a proiectului dezvoltat de Dr. José Antonio Abreu pe parcursul a 35 de ani, în ceea ce privește combinarea serviciilor de asistență socială cu educația muzicală cu scopul de a oferi copiilor ce trăiau la limita supraviețuirii o alternativă. Viziunea sa, considerată la momentul apariției utopică, a devenit realitate. Muzica clasică este acum parte integrantă a sistemului social din Venezuela, iar 350.000 de copii și tineri sunt astăzi organizați în 180 de nuclee, pe întreg teritoriul țării. Dr. José Antonio Abreu a acceptat în acest an să patroneze Festivalul Beethoven de la Bonn și a adus cu el și Orchestra de Tineret Teresa Carreño, ai cărei membri au între 12 și 21 ani, și care a susținut astfel primul său concert în afara Americii de Sud.

Foarte multe debuturi în acest an, la Festival. L-aș aminti pe cel al celebrului cvintet britanic King’s Singers, care pentru a onora moto-ul festivalului a alcătuit un program ce a pornit de la Thomas Moore, autor în 1516 al unei scrieri literare cu titlul Utopia, în care a descris societatea viitorului, pacifistă, democratică, ierarhizată, orientată către educație, comunistă sau imperialistă. Un alt debut important a fost cel al violoncelistului Jan Vogler, care a cântat alături de un ansamblu new-yorkez, înființat recent, The Knights,  într-un concert al cărui titlu vă va spune totul: „Tango, klezmer, vals și rock”. Seria debuturilor continuă cu alte nume importante: dirijorul Sir Colin Davis, violoncelistul Daniel Müller Schott, pianiștii Gabriela Montero, Piotr Anderszewski, violoniștii Serghei Kaciatrian și Veronika Eberle, mezzosoprana Angelika Kirschlager.

Bonn-ul este orașul lui Beethoven; aici s-a născut cel ce avea să schimbe cursul istoriei muzicii și totodată destinul muzical al orașului, peste veacuri. Însă urbea nu îl uită nici pe Robert Schumann, cel care se sfârșea în azilul de la Endenich, cu aproximativ 150 de ani în urmă. Cu atât mai mult cu cât cei 200 de ani de la venirea sa pe lume sunt marcați de toate instituțiile muzicale europene. Nici Festivalul nu l-a lăsat deoparte. Dimpotrivă. Creația lui Schumann a fost pusă într-un perfect echilibru cu cea a lui Beethoven, sub forma unui dialog, în cadrul genurilor. Aceleași formații camerale au interpretat trio-uri sau sonate pentru vioară și pian ale ambilor compozitori; într-un cadru diferit s-au derulat audiții analitice sau concerte comentate.

40.500 de bilete, 67 de evenimente, 25 de săli din Bonn și din împrejurimi, pe parcursul a 30 de zile. Astfel se rezumă în cifre unul dintre cele mai importante festivaluri europene, care încearcă permanent depășirea barierelor geografice, așa cum reiese și din interviul pe care ni l-a acordat Ilona Schmiel, directoarea evenimentului:

«Dorim să intensificăm parteneriatul nostru cu Venezuela. De asemenea, intenționăm să mergem în 2013 în Brazilia, pentru a organiza un Festival satelit acolo, la Sao Paolo. Anul viitor vom merge într-o regiune în care nu am mai fost: plănuim să ajungem în Irak, este o nouă provocare pentru noi. Există și acolo o orchestră națională de tineret care repetă, în condiții foarte dificile, dar continuă să o facă și să existe, ca ansamblu.

Cred că gândirea noastră, în termeni politici, trebuie să fie în felul următor: când toată lumea îți spune că nu poți ajunge acolo, cum s-a întâmplat în cazul Braziliei sau al Venezuelei, trebuie să reacționezi exact contrar: vom încerca sa facem asta, să ajungem acolo! În termenii colaborărilor internaționale, avem relații și cu Vietnamul. Am fost din nou la Hanoi, de unde anul trecut am avut invitată o orchestră de tineret, iar anul acesta am susținut două concerte acolo. Nu este mult, nu e vorba de un festival satelit acolo, dar arată grija pe care o avem pentru acest parteneriat.»

Beethovenhalle și Sala de muzică de cameră a Casei Beethoven sunt locurile în care am putut urmări un excepțional concert al Academiei St. Martin in the Fields, dirijat de Sir Neville Marriner și un recital de același nivel al trio-ului Isabelle Faust, Alexander Melnikov și Jean Guihen Queyras. Am avut multe surprize plăcute de la artiștii cu care am stat de vorbă, în interviuri.

Dacă vreți să aflați în ce proporție mezzosoprana Angelika Kirschlager este austriacă și în ce proporție… româncă..., ce crede despre Angela Gheorghiu, Ioan Holender și despre colegii săi români de la Opera din Viena, dacă vreți să știți în ce situație s-au întâlnit Sir Neville Marrier și... George Enescu, vă invit să urmăriți noua serie a Poveștilor de succes ale muzicii, la Radio România Muzical, în fiecare duminică, de la ora 10.30.

Monica Isăcescu