Arhivă : Cronici Înapoi

Nicola Piovani, câștigătorul Oscarului pentru muzică de film, a cântat pe scena Sălii Radio

Publicat: marți, 12 Octombrie 2010 , ora 12.51

La vita e… cinema se intitulează turneul ce l-a adus pe compozitorul și pianistul italian Nicola Piovani la București sâmbătă, 9 octombrie 2010, ca moment final al Festivalului Internațional de Film Ro-IFF. Devenit cunoscut în toată lumea grație splendidului “La vita e bella”, în regia lui Roberto Begnini, Nicola Piovani are în urmă o carieră densă în realizări, cele mai multe dedicate filmului pentru care, în patru decenii de activitate, artistul a semnat peste 130 de coloane sonore; între acestea, ultimele 3 filme ale lui Federico Fellini, dar și “Dolce far niente” semnat de Nae Caranfil.

Nicola Piovani a oferit publicului de la Sala Radio un program reunind cele mai cunoscute dintre temele sale dedicate cinematografului, pe care le-a prezentat în compania mult mai tinerilor săi colegi din Cvintetul Nicola Piovani, o formație de poliinstrumentiști, așa cum se și cade, de altfel, unui ansamblu restrâns numeric, dar care trebuie să fie sursa celor mai diverse culori și imagini sonore. Marina Cesare cântă la clarinet, saxofon și flaut, Pasquale Filastó – violoncel și chitară, Cristian Marini – instrumente de percuție și acordeon și Andreea Avena - doar la contrabas!

A fost un periplu ce a adus în atenție filme ca Poetul cenușii, Noaptea Sfântului Lorenzo, Pianul Minunilor, Vocea lunii și, desigur, La vita e bella, dar și pagini camerale de sine stătătoare semnate de compozitorul Nicola Piovani; pagini oscilând între minimalism ostinat și etalarea de talent melodic și timbral de factură liniștit-nostalgică, trimițându-ne in timp undeva, în lumea idilică a Italiei începutului de secol XX…

Nicola Piovani ne-a oferit și un interviu cu ocazia prezenței sale la București. Iată un fragment din acest dialog pe care vi-l propunem integral într-o viitoare ediție a emisiunii Poveștile de succes ale muzicii:


«Cred că Edison a fost cel care a spus că arta este 5% inspirație și 95% transpirație, adică muncă. Acest lucru este în mod special adevărat în privința muzicii de film, unde ca punct de plecare există cu siguranță o viziune poetică, o intuiție, o formă extra-rațională în crearea muzicii.

După ea vine o muncă imensă, de artizan, și în asta intră și studiul muncii celor care te-au precedat. Este importantă cunoașterea diferitelor tehnici de montaj, de la Eisenstein la Orson Wells, e necesar să studiezi munca pe care o făcea Chaplin cu muzica, pe cea a lui Visconti, să-l cercetezi pe Hitchcock și după asta să studiezi cele mai diverse tehnici de compoziție.

Muzicianul care scrie pentru cinema nu poate avea un singur limbaj, pentru  că într-un film poate fi nevoie de un adagio simfonic, dar la fel de bine poate fi necesară o samba sau o rumba sau chiar un tip de muzică din zona avangardistă sau a jazzului! Cinematograful înglobează toate tipurile de limbaj și pentru asta trebuie să operezi cu siguranță și cu simț de răspundere, cu toate aceste limbaje diferite.»


Ștefan Costache