ACUM:
7.00
Musica viva
Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Urmează: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 9.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Cronici Înapoi

Premiera bucureșteană a operei Orestia II – Choephorele de Aurel Stroe

Publicat: joi, 7 Octombrie 2010 , ora 12.40

Cea de-a doua parte a trilogiei Orestia de Aurel Stroe, Choephorele, a fost montată pe 5 octombrie 2010 pentru prima dată în București, la trei zile după premiera națională de la Bușteni. Spectacolul desfășurat la Universitatea Națională de Muzică a fost precedat de proiecția filmului Aurel Stroe de Bernard Cavanna și Laurence Pietrzak. Realizat în anul 2000 ca omagiu pentru compozitor, filmul-documentar nu a prezentat doar elemente biografice sau de gândire componistică ale Maestrului Stroe, ci și contextul social al epocii.

A urmat spectacolul produs de Filarmonica “Banatul” din Timișoara în regia Ioanei-Sarah Stoianov și conducerea muzicală a dirijorului Radu Popa. Partea mediană a trilogiei Orestia, scrisă de Stroe după tragedia lui Eschil, este descrisă de compozitor drept “istoria ruperii treptate a unei muzici inițial unitare sub presiunea pe care o exercită textul tragic asupra ei”. Într-adevăr, tragedia este transformată într-o lucrare ce se apropie ca formă de opera barocă din prima jumătate a secolului al XVII-lea, dar plină de modernitate și complexitate în privința concepției componistice. Din punct de vedere vocal și instrumental, partitura prezintă o muzică repetitivă, care te atrage însă prin accente dramatice ale textului și efecte instrumentale deosebite.

Soliștii Jean-Kristof Bouton, Antonela Bîrnat, Mihaela Mladin Ișpan sau Iulian Ioan Iosip au dat dovadă de o pregătire vocală atentă a partiturii și resurse expresive corelate cerințelor dramaturgice ale operei. Ansamblul instrumental a fost unul inedit, format din vioară, violă, violoncel, clavecin, orgă și percuție, la care s-a adăugat un personaj instrumental, trombonul, ce a preluat rolul corifeului și în final al corului care încheie tragedia (solist – Mircea Neamț). Regia Ioanei Sarah Stoianov și scenografia semnată Albert Alpar au încercat să urmărească intențiile compozitorului, printr-o simplitate ce a dorit să ne apropie de momentul autentic al desfășurării acțiunii.

Să sperăm că reușita acestui spectacol va determina o montare integrală a trilogiei lui Aurel Stroe (foto). Urmează deocamdată încă o reprezentație cu Orestia II în cadrul Festivalului “Toamna Muzicală Clujeană” și turneul în Germania, Elveția și Franța.

Andreea Chiselev