ACUM:
10.00
Grădina de... sunete
Marea muzică, dincolo de cuvinte: într-o grădină paradisiacă.
Urmează: 11.55 Promo Informații despre evenimentele partenerilor noștri.
Apoi: 11.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Cronici Înapoi

Pianistul Sam Haywood la Ateneul Român

Bookmark and Share
Publicat: marți, 28 Septembrie 2010 , ora 14.52

După concertul susținut în luna mai alături de Joshua Bell, pianistul Sam Haywood a revenit în seara de duminică, 26 septembrie 2010, pe scena Ateneului Român în cadrul campaniei Cruciada culturii. Desfășurat sub titulatura Chopin trăiește?, programul serii a cuprins lucrările preferate ale lui Sam Haywood din creația compozitorului polonez: Barcarola în fa diez major op.60, Baladele nr.2 și nr.4, primele două Schezro-uri, Nocturna în re bemol major op.27 nr.2 sau Poloneza nr.6 în la bemol major, Eroica. Pe lângă acestea, Romanță - partea a II-a din Concertul pentru pian în mi minor în aranjamentul lui Sam Haywood și două lucrări ale unor compozitori mai puțin cunoscuți, legați însă de personalitatea lui Chopin: Charles-Valentin Alkan și John Field.

Încă de la primele acorduri ale Barcarolei în sol minor de Alkan, pianistul britanic a reușit să capteze întreaga atenție a publicului numeros prezent în sala Ateneului prin sensibilitate, eleganța tușeului și a frazării, calmul și lejeritatea interpretării. În continuare, Barcarola în fa diez major, cele două Balade și două Scherzo-uri de Chopin au surprins prin perfecțiunea tehnicii pianistice sau nenumăratele culori timbrale pe care Sam Haywood le evidențiază indiferent de registrul instrumental, prin contrast sau schimbări imperceptibile ale dinamicii. Fără a exacerba în nici un moment romantismul lui Chopin, pianistul rezonează cu melancolia sau speranța muzicii acestuia, fără a exclude propria personalitate interpretativă.

În aranjamentul realizat pentru partea a II-a a Concertului în mi minor de Chopin, Sam Haywood a reliefat partea pianistică și vocile orchestrei într-o sinteză plină de eleganță, sensibilitate și, nu în ultimul rând, simplitate. După omagiul adus creatorului genului nocturnei, John Field, pianistul a interpretat și o nocturnă din creația lui Chopin. În finalul recitalului, una dintre cele mai cunoscute Poloneze din creația lui Chopin, Eroica, o interpretare plină de strălucire și noblețe.

Claritatea sunetului, evidențierea vocilor și a planurilor paralele, măiestria tehnicii ornamentale și a rubato-ului sau expresivitatea pauzelor sunt doar alte câteva încercări de a descrie interpretarea acestui muzician complex și complet, un adevărat poet al pianului, asemeni lui Chopin.

Andreea Chiselev