ACUM:
13.00
Concertele Radio România Muzical
Înregistrări recente din fonoteca noastră.
Urmează: 14.00 Concertele lumii Primite prin intermediul Uniunii Europene de Radio.
Apoi: 15.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Arhivă : Cronici Înapoi

Festivalul de la Moritzburg 2010

Bookmark and Share
Publicat: joi, 19 August 2010 , ora 16.00

Pentru mine, orice călătorie este o experiență de viață, cu atât mai mult, o călătorie spre unul dintre cele mai importante festivaluri de muzică de cameră din Germania, poate chiar din întreaga Europă, așa cum este Festivalul de la Moritzburg.

În primul rând, trebuie spus că Moritzburg este o mică localitate aflată lângă Dresda, care și-a luat numele după unul dintre conducătorii Saxoniei care au ridicat prima oară aici un castel de vânătoare. În secolul al XVII-lea, August al Saxoniei a dat forma actuală a Castelului din Moritzburg, un exemplar tipic de artă barocă germană.

De 18 ani, Castelul din Moritzburg este gazda primitoare a recitalurilor înscrise în agenda festivalului; inițiatorul acestei manifestări este violoncelistul Jan Vogler, în continuare director artistic; pasiunea acestuia pentru muzică reușește să pună în mișcare o adevărată mașină ce funcționează organizatoric perfect.

Conceptul festivalului este unul asemănător cu cel al Festivalului de la Marlboro-SUA: în fiecare an, Jan Vogler decide cine sunt artiștii invitați și ce lucrări se vor interpreta, însă, exact, ce lucrări va interpreta fiecare muzician se decide abia după ce încep repetițiile la Moritzburg. Festivalul s-a născut deci din dorința lui Jan Vogler de a cânta muzică de cameră la Moritzburg alături de câteva dintre cele mai importante nume ce evoluează pe scenele internaționale, iar această atmosferă familială se păstrează în continuare; am descoperit-o și eu la un dejun cu muzicienii, la hotelul unde ei sunt cazați și repetă pe perioada celor două săptămâni de desfășurare a festivalului.

În 2010, Festivalul de la Moritzburg se desfășoară între 8 și 22 august. Printre artiștii invitați întâlnim nume care au apărut și pe scene românești, așa cum sunt pianista Lise de la Salle, violoniștii Valeri Sokolov și Viviane Hagner, însă și artiști mai puțin cunoscuți publicului românesc, publicului european în general, afirmați mai ales pe scenele americane.

Între 13 și 15 august am ascultat 5 recitaluri programate în cadrul acestui festival, toate cu o personalitate distinctă, însă cu un numitor comun: calitatea fără dubiu a interpretării.

13 august - un recital la Castelul Moritzburg, lucrări de Daniel Schnyder (compozitorul în rezidență al festivalului - ediția 2010), Brahms și Schumann, urmate de un dineu festiv în bucătăriile palatului, cu un meniu propus de doi dintre cei mai cunoscuți și apreciați bucătari din Dresda. O companie selectă, avându-l ca amfitrion pe Ministrul de Interne al Germaniei, Thomas de Maiziere.

14 august - două concerte. Primul, la Fabrica de sticlă Volkswagen din Dresda, un concert special pentru copii (și familiile lor) susținut de tinerii care au participat anul acesta la Academia de la Moritzburg - un stagiu de perfecționare de 2 săptămâni alături de artiștii consacrați care cântă în cadrul festivalului. O poveste citită de un prezentator și scurte momente muzicale, iar ca premiu la sfârșit, prăjituri și lapte pentru toată lumea. Al doilea concert a avut loc la celebra Frauenkirche din Dresda. Un program cu lieduri de Schumann și Șostakovici alături de Sextetul op.36 de Johannes Brahms. Am apreciat foarte mult interpretarea sopranei Christiane Iven, dar și opțiunea repertorială a muzicii lui Șostakovici, care a sunat atât de grăitor în biserica dărâmată în timpul bombardamentelor celui de al doilea război mondial, pe care comuniștii nu au vrut să o mai refacă și care a fost reconstruită abia după căderea Cortinei de Fier, inaugurată fiind abia în 2005.

15 august - tot două concerte. Unul, dimineața, gândit ca un picnic cu muzică la Castelul Proschwitz, o frumoasă reședință barocă înconjurată de viță-de-vie. Invitați să cânte au fost tot tinerii de la Academia Moritzburg, iar între două concerte, publicul s-a putut delecta cu un sandwich și un pahar de vin din partea casei. Și Castelul Proschwitz are o istorie care nouă, românilor, ne poate suna foarte cunoscută: naționalizat în 1945 (la fel și via), a fost cumpărat de moștenitori în 1997 (la fel și via). În prezent, contele Zur Lippe vinde cu succes vinul ce poartă emblema Castelului Proschwitz. Al doilea concert, seara, din nou la Moritzburg: un Duo pentru vioară și violă de Mozart, lucrarea "Zoom in" de Daniel Schnyder și Cvintetul cu clarinet op.115 de Johannes Brahms. Acest ultim concert va putea fi de altfel ascultat și la Radio România Muzical, prin bunăvoința Deutschlandradio Kultur.

Festivalul de la Moritzburg este o lecție pentru muzicieni, pentru organizatorii de evenimente, pentru public. O lecție că totul se naște din pasiune pentru muzică, o lecție că muzica poate fi "mixată" cu succes cu evenimente cu o anumită latură mondenă, de foarte bună calitate, o lecție că poți vinde bilete și cu 200 de euro. O lecție că pentru a face cultură este nevoie de bani (bugetul festivalului de anul acesta s-a plasat undeva la 500.000 euro), dar că beneficiile spirituale sunt net superioare, dovadă și implicarea puternică a sponsorilor în organizare.

Și în plus, am rămas cu impresia foarte puternică produsă de cuvintele lui Jan Vogler, care m-a prezentat astfel: "Priviți-o, munca ei este foarte importantă. Pentru că vine din țara lui Enescu și a lui Lipatti…".


Cristina Comandașu