Arhivă : Cronici Înapoi

Recital Ioana Maria Lupașcu, la Palatul Brâncovenesc de la Mogoșoaia

Publicat: luni, 31 Mai 2010 , ora 14.57

În cadrul celei de-a doua ediții a Stagiunii Muzica la Palatele Brâncovenești s-a desfășurat în data de 30 mai 2010, la Palatul Brâncovenesc de la Mogoșoaia, un recital pianistic dedicat bicentenarului nașterii compozitorilor Frédéric Chopin și Robert Schumann, susținut de Ioana Maria Lupașcu, pianistă cu studii la Conservatoarele din București, Lausanne, dar și la Academia Europeană de Muzică din Italia. Pe parcursul unei ore am avut astfel prilejul de a călători virtual în trecut, până în secolul XIX, când geniul - sortit unui destin tragic - era privit deopotrivă cu admirație și rezervă.

Lucrările selectate de pianista Ioana Maria Lupașcu din creația compozitorilor aniversați au conturat două ipostaze, diferite și totuși complementare din punctul de vedere al limbajului muzical, ale suferinței umane: virtuozitatea tehnică s-a împletit cu sentimente precum zbuciumul interior și resemnarea meditativă în Poloneza op. 26 nr. 2 în mi bemol minor, Andante spianato și Marea poloneză briantă op. 22 de Frédéric Chopin, în timp ce Carnavalul vienez de Robert Schumann a redat, printr-o serie de "crochiuri" muzicale, o întreagă paletă a trăirilor sufletești, de la încrâncenare și seninătate până la incertitudine și speranță.

Dacă după-amiaza muzicală de la Mogoșoaia ar putea fi rezumată într-un singur cuvânt, atunci probabil că acesta ar fi "contrast": cel timbral, sugerat prin intermediul a două planuri - "ideile fixe" în ostinato din registrul grav al pianului și expresivitatea melodică din registrul acut, amintind parcă de candoarea copilăriei - dar și cel dintre mesajul grav al muzicii Romantismului și entuziasmul publicului de a fi asistat la un eveniment muzical de ținută.


Ce semnificație a avut pentru pianista Ioana Maria Lupașcu prezența într-un astfel de cadru, ne-a spus chiar aceasta:

«M-am simțit foarte bine în acest cadru, mai ales că anul trecut am asistat, din public, la recitaluri din cadrul Stagiunii Muzica la Palatele Brâncovenești. Acum am avut pentru prima oară prilejul de a cânta la Mogoșoaia, iar din punctul de vedere al repertoriului pot spune că a fost o premieră - am cântat în public pentru prima oară muzica celor doi compozitori aniversați în acest an, Frédéric Chopin și Robert Schumann. Cu această ocazie mi-am îmbogățit repertoriul cu o experiență pe care până acum am trăit-o doar în particular, acasă, în timpul studiului. Pianul pe care am cântat este un instrument foarte bun, foarte egal, care nu "țipă", poate reda culori timbrale diverse, fine și ajută pianistul.»


Se poate face o paralelă între cele două limbaje muzicale, ale lui Chopin și Schumann?

«Deși ambii compozitori sunt reprezentanți ai Romantismului, muzica lor este diferită - Chopin este visător și introvertit, în timp ce Schumann dă frâu liber pasiunii; și mai este ceva ce eu, ca pianist, resimt: faptul că el a fost bolnav se observă în scriitura lui, în felul cu totul genial în care "fuge" de la o idee la alta; această tulburare se reflectă în muzica sa.»

Alexandra Cebuc