ACUM:
13.05
Polifonii
Baroc, clasic, romantic, coral, creație și interpretare românească - înlănțuite inedit într-o nouă emisiune.
Urmează: 15.25 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 15.29 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Cronici Înapoi

Pierre Boulez aniversat la Opera de Stat din Berlin

Bookmark and Share
Publicat: joi, 8 Aprilie 2010 , ora 13.41

Opera de Stat din Berlin a găzduit în Duminica Paștelui (4 aprilie 2010) un concert cu lucrări de Pierre Boulez, compozitor care a împlinit pe 26 martie 2010 vârsta de 85 de ani. Pe afiș s-au aflat trei lucrări din perioade diferite ale creației sale, sub bagheta dirijorului Daniel Barenboim și a compozitorului.

Prima lucrare din program, Messageesquisse pentru violoncel solo acompaniat de alte 6 violoncele, a fost scrisă pentru aniversarea de 70 de ani a dirijorului Paul Sacher, al cărui nume este încriptat în motivul de 6 sunete generator al întregii lucrări. Compusă la sfârșitul anilor '70, lucrarea se îndepărtează de serialismul abordat de Boulez în anii '50, cu un limbaj mai deschis și direct orientat. Avându-l la pupitrul dirijoral pe Daniel Barenboim, interpretarea a reliefat cu success contrastele agogice și dinamice, mișcarea perpetuă și spațializarea sunetului prin intermediul celor 6 violoncele. Acestea au acompaniat linia sonoră a violoncelului solist, în rolul căruia a evoluat Hassan Moataz El Molla.

Datată 1997, lucrarea Anthemes 2 pentru vioară solo și live electronics a prezentat un exemplu de combinare a sunetului instrumental tradițional cu procedee electronice. Realizată în colaborare cu Institutul IRCAM din Paris, fondat de Boulez, interpretarea lui Michael Barenboim s-a evidențiat prin structurile melodice clar definite, ce au reușit împreună cu ecoul produs de bandă să obțină efectul de spațializare scontat.

Prezent în sală pe parcursul concertului, Pierre Boulez a adoptat în final postura dirijorală pentru a conduce lucrarea care i-a adus faima în anii '50, Le Marteau sans Maitre. Utilizând 3 poeme suprarealiste de René Char și o serializare a tuturor parametrilor muzicali, lucrarea a revoluționat convențiile orchestrației prin cele două grupuri instrumentale atipice utilizate: cvartetul format din flaut alto, violă, chitară și voce de alto și grupul instrumentelor de percuție. Am avut ocazia de a asculta o interpretare de referință, cu altista Hilary Summers, al cărei ambitus, precizie intonațională și sensibilitate au cooperat în mod ideal cu indicațiile interpretative oferite de Pierre Boulez. Gesturile dirijorale precise și experiența muzicienilor au captat întreaga atenție a publicului, prin momente de tensiune și relaxare, construcția frazelor a formei muzicale sau instrumentalizarea vocii din finalul lucrării.

Nu a fost însă o ocazie unică de a admira muzica și personalitatea compozitorului francez, deoarece un nou concert aniversar va avea loc în luna septembrie 2010în cadrul Zilelor muzicii de la Berlin.

Andreea Chiselev