ACUM:
12.30
Staruri fără frontiere
Portrete ale marilor artiști ai timpurilor noastre
Urmează: 13.00 Concertele Radio România Muzical Înregistrări recente din fonoteca noastră.
Apoi: 14.00 Concertele lumii Primite prin intermediul Uniunii Europene de Radio.

Arhivă : Cronici Înapoi

Soprana Nicoleta Radu și altista Laura Magdalena Scripcaru la Viena

Bookmark and Share
Publicat: joi, 18 Martie 2010 , ora 11.33

Un afiș modest pe ușa unei catedrale din cartierul Landstraße din Viena anunța duminică, 14 martie 2010, concertul unei orchestre de cameră fondate la Viena recent (2008): Metropolitan Kammerorchester Wien. Ansamblul urma să fie condus de un dirijor italian, Giuseppe Montesano, iar două cântărețe originare din România, Nicoleta Radu și Laura Magdalena Scripcaru, împărțeau rolurile solistice cu violiniști din "Wiener Philharmoniker": Shkelzen Doli (Albania) și Erich Schlagerl (Austria). În program, două "șlagăre" din repertoriul secolului al 18-ea:Concertul pentru două viori de Johann Sebastian Bach și Oratoriul "Stabat Mater" de Giovanni Battista Pergolesi.

Într-un fel, mi-am spus, popularitatea lui Bach și Pergolesi, creată de veacul romantic, se potrivește cu stilul retro al catedralei în care urma să aibe loc concertul. Aici, pictura din jurul anului 1900, curat întreținută astăzi, reproduce cu un respect cuminte frescele vechilor maeștri italieni. Dar citind afișul, m-am gândit (iertați-mi prejudecata), că va fi din nou un mic concert duminical de <încurajare>… știți dumneavoastră… acel gen de concerte, unde un public nu prea numeros asistă cu îngăduință la performanțele de început ale unor tineri secondați de colegi mai experimentați.

Cu atât mai mare mi-a fost surpriza de a asista de fapt la o seară de muzică studiată atent, susținută cu vigilență de la început până la sfârșit de tânărul dirijor Giuseppe Montesano, cu momente de altitudine interpretativă, datorate, din punctul meu de vedere, mai ales celor două soliste ale partiturii de Pergolesi. În special soprana Nicoleta Radu a pregătit rolul în amănunt, atentă la mimică, la pronunție, la exigențele vocale ale partiturii. Cea de-a doua solistă, Laura Magdalena Scripcaru, membră a Operei Naționale din Iași, a fost o parteneră de cânt echilibrată, cu un timbru vocal rotund, o intonație justă și o ținută mai degrabă interiorizată .

Transmițând o atitudine de respect benefic pentru muzica veche și marile ei hituri, concertul sponsorizat de Societatea Austriaco-Română a dobândit profil mai ales datorită soliștilor, dintre care mă bucur să subliniez participarea celor două invitate din România.


Haiganuș Preda Schimek