ACUM:
19.00
Concertele roz
Urmează: 20.30 Bucureștiul muzical de altădată Despre timpuri de altădată și muzica acelor vremi.
Apoi: 21.00 Scena europeană Înregistrări sau concerte în direct.

Arhivă : Cronici Înapoi

Bicentenar Chopin la Universitatea Națională de Muzică din București

Bookmark and Share
Publicat: joi, 4 Martie 2010 , ora 9.44
În zilele de 27 și 28 februarie 2010, Universitatea Națională de Muzică din București, prin Centrul de Excelență, a marcat Bicentenarul nașterii lui Frédéric Chopin. Cronicile următoare ilustrează câteva momente ale festivalului.

27 februarie 2010, Universitatea Națională de Muzică din București

Prima parte, frumos susținută de soprana Alina Bottez, pianista Alina Balaban, violonistul Gabriel Croitoru și conf. univ. dr. Carmen Manea la pian, a fost introducerea pentru un inedit concert pentru trei piane, în care compozitori români și-au interpretat în primă audiție absolută lucrările parafrazând teme celebre din creația lui Chopin. După prima piesă, Shopping Chopin de Dan Dediu, cu părți intitulate "Paul O'Ness" ori "WallTZpaper", credeam că următoarele lucrări vor trebui să lupte pentru aplauze. Ca jurnalist, ar fi trebuit să știu să nu fac presupuneri: Omagiu lui Chopin, foarte liric, chopinian al lui Adrian Mociulschi, Lumea de ieri de Andrei Tănăsescu, adică o parafrază pe tema Valsului op. 18, cu momente agresiv contemporane și Nocturniana de Livia Teodorescu, o fantezie după Nocturna op. 27 nr.2, extrem de sensibilă și de visătoare, au primit fiecare aplauze furtunoase. Și pentru muzică, și pentru interpretare - cei patru compozitori, profesori la Universitatea de Muzică, și invitații lor, între care muzicolog Valentina Sandu Dediu și pianista Verona Maier, au fost impecabili. O tânără profesoară de pian din public mi-a spus că a fost fascinată de cât de diferit au sunat toate lucrările, în condițiile în care erau inspirate de același compozitor, iar unele chiar de aceeași piesă. Chopin este foarte iubit, de aceea există acum aceste noi creații, de aceea am fost bucuroasă că aveam o invitație cu loc la concertul care i-a fost dedicat pe 27 februarie 2010.

Maria Monica Bojin

*

28 februarie 2010, Palatul Cantacuzino

 În cadrul Festivalului Internațional "Chopin 200" s-a desfășurat un simpozion de muzicologie dedicat vieții, personalității și stilului componistic al muzicianului polonez. Prezentată de Valentina Sandu-Dediu și Mihai Cosma, manifestarea a reunit muzicologi și doctoranzi provenind din principalele centre universitare românești - București, Cluj-Napoca, Brașov și Iași.

S-a vorbit despre Chopin-profesorul, despre calitatea de "peisagist" a acestuia, mai ales în miniaturile pentru pian, dar și despre influența compozitorului polonez asupra muzicii românești, prin prisma "moștenirii" unor elemente stilistice chopiniene de către elevi ai săi, precum pianistul Carl Filtsch și compozitorul Carol Miculi. Prezentările lucrărilor pentru trei piane, interpretate în seara precedentă sub genericul "Parafraze contemporane după Chopin" - chiar de către autorii lor - au însemnat un binevenit "intermezzo", pigmentat cu umor, în timp ce pauza simpozionului a fost consacrată unei expoziții în care înregistrările lui Dinu Lipatii sau Rafal Blechacz cu muzica lui Chopin au stat alături de volumele și studiile semnate în anii `60-`70 de Theodor Bălan, Doru Popovci și Alexandru Leahu, dar și de două apariții literare noi, lansate cu acest prilej de Lavinia Coman și Carmen Manea.

Nu au lipsit nici proiecțiile video: o serie de portrete și busturi în bronz, au putut fi admirate, în timp ce înregistrarea Litaniei din Pan Tadeusz de Adam Mickiewicz - recitată de actorul Ionuț Kivu - a fost însoțită de imagini puse la dispoziție de Institutul Polonez. Simpozionul "Chopin 200" a avut parte de un final inedit, în care au fost prezentate, tot pe ecran, fragmente din spectacolul "Scrisori romantice", realizat de actrița Cristina Lascu pe baza memoriilor și corespondenței lui Chopin și George Sand.

Alexandra Cebuc

*

28 februarie 2010, Ateneul Român

 Punctul final al Festivalului "Chopin" a fost pus într-un concert pe care îl pot numi cu toată convingerea eveniment. L-au făcut să fie așa doi pianiști excepționali: Viniciu Moroianu, o prezență constantă pe scenele românești, și Matei Varga, un artist îndelung așteptat, pentru că după o perioadă de studii la New York, concertele sale s-au derulat la Zankel Hall, Weill Recital Hall and Merkin Hall din orașul american, la Sala Gaveau din Paris sau la Konzerthaus din Berlin, însă nu și la București.

Am ascultat un Chopin ferm, narativ, jovial sau chiar ludic în interpretarea lui Viniciu Moroianu, și un altul - puternic, calm, inteligent construit, cu multe nuanțe și stări expresive la tânărul Matei Varga. Ambii interpreți au fost aplaudați îndelung de publicul ce a umplut până la refuz Ateneul Român; ca răspuns am primit din partea maestrului Moroianu o nocturnă, iar de la Matei Varga - două Preludii.

Se cuvine o mențiune specială pentru dirijorul serii, Alexandru Ganea, care cu înțelepciune a știut să cumuleze forțele interpretative de nivel diferit din Orchestra studenților, "Concerto", într-un acompaniament care arareori a deranjat. Evident, nu putem trece cu vederea organizarea Centrului de Excelență al Universității Naționale de Muzică din București, care și-a meritat pe deplin titlul.

Monica Isăcescu