ACUM:
12.00
Jazz á la carte
Jazz de week-end, pentru toți.
Urmează: 12.30 Staruri fără frontiere Portrete ale marilor artiști ai timpurilor noastre
Apoi: 13.00 Concertele Radio România Muzical Înregistrări recente din fonoteca noastră.

Arhivă : Cronici Înapoi

Pagini moderne si romantice cu cvartetul Tiberius

Bookmark and Share
Publicat: marți, 13 Ianuarie 2009 , ora 12.45
Despre interpretiMembrii formatiei (fondate în anul 1994 la Academia de Muzica din Cluj Napoca de Sandor Devich din Cvartetul "Bartok"), sunt: Molnar Tibor la vioara I, Lokody Karoly la vioara a II-a, Molnar Jozsef la viola si Kozma Peter la violoncel. Cei patru au participat la cursuri de maiestrie în Ungaria, Austria si Olanda si au primit premii la competitii cum au fost: Concursul International "Mozart" de la Cluj Napoca, sau Concursul de la Reichenau - Austria.
Din aprilie 2007 "Tiberius" este Cvartet de Stat al Filarmonicii din Târgu Mures.

Iesind pe scena, tinerii au cântat mai întâi Cvartetul de coarde nr.6 de Bela Bartok. Este ultimul din acest gen, si ultima creatie scrisa în Europa, (în anul 1939), înainte de plecarea compozitorului împreuna cu a doua sotie a sa, în S.U.A., unde avea sa se stinga de leucemie în anul 1945.
Membrii cvartetului "Tiberius" au redat cu o buna sincronizare, realizând o "spunere" în stare sa acapareze, care se desfasoara în partitura sub o indicatie obsesiva, Mesto. Ei au reusit sa coloreze tristetea cu vivacitatea ceruta în partea I, sa o faca sa marsaluiasca în partea a II-a, sa se amuze în burlesca "îndoliata" a partii a treia, pentru a o lasa în deplina consumare de sine în ultima parte. A fost un Bartok asa cum lasase autorul scris, unde tonalul se contura discret ca o confirmare a echilibrului de care era nevoie între acorduri disonante si cromatisme, între glissandi grotesti sau caricaturi de jocuri populare, o miscatoare imagine, poate, a realitatii care se apropia: razboiul...

A doua lucrare a concertului cameral a fost Cvartetul în do minor opus 51 nr.1 de Johannes Brahms. Compozitorul a aruncat toate încercarile sale de dinainte de 1874, în acel an, în sfârsit, întâmplându-se sa realizeze varianta care l-a multumit.
Rostirile pe stari sprintare sau pe cresteri avântate spre exaltare si patima, zbuciumul, dramatismul, sunt obtinute printr-o tehnica precisa a conceperii, manevrarii si învesmântarii temelor, lucrarea fiind considerata de muzicologi o capodopera. Si aici, cvartetul "Tiberius" s-a comportat ca un instrument multi-expresiv, oferind publicului vibrari romantice, emotionante...
Între interpreti si public...Muzicienii marturisisera ca, dincolo de problemele tehnice sau efortul fizic al repetitiilor, în cele din urma, "totul este înauntru"...
...Si ca prefera scriitura clasic-romantica...
Publicul s-a bucurat aplaudând ambele lucrari din programul serii, tinerii fiind la final cautati si felicitati chiar de colegi celebri: dirijorul Ludovic Bacs sau violoncelistul Marin Cazacu.
Tatiana Ghenuche Galan