Arhivă : Cronici Înapoi

Stagiunea de marti seara, Filarmonica GEORGE ENESCU - Ateneul Român

Publicat: marți, 14 Aprilie 2009 , ora 11.28
În ciclul "Violoncelistii Filarmonicii se prezinta" ...
(14 aprilie 2009)

Artistii...
În concertul cameral al acestei seri de dinainte de Pasti s-au auzit vibratiile violoncelului însotit de clasicul pian, de vioara si de flaut.
Pe scena tot timpul a fost Madalina Tudose, nascuta la Iasi, absolventa a Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti la clasa îndrumata de Marin Cazacu, membra, acum a Orchestrei Filarmonicii "George Enescu". Muziciana, premiata înca din timpul studiilor în tara si în strainatate (Ungaria, Elvetia, Italia) a sustinut recitaluri si concerte cu orchestrele Filarmonicilor din Iasi, Bacau, Botosani, Constanta, Râmnicu Vâlcea, Brasov si Orchestra de Camera Radio din Bucuresti. Activitatea solistica i se pare, sigur, minunata, dar si solicitanta, iar, dupa cum singura compara, cântatul în orchestra este "maret si frumos pentru ca faci parte din ivirea unei muzici diferite, pe care nu o poti aborda altfel". Madalina Tudose, îmi mai spunea ca "muzica este o mare parte a vietii ei; este o meserie, o cariera, o pasiune..." Dar, pe lânga aceasta, tânara cu abilitati multiple, ea este si producator de promo-uri TV.
Solista a primit replica din partea cunoscutei pianiste (lector universitar la catedra de muzica de camera a UNMB) Verona Maier, a, de asemenea cu placere ascultatului Catalin Opritoiu (flautist solist la Filarmonica bucuresteana) si a tinerei violoniste Diana Jipa (absolventa a Universitatii de Muzica din Bucuresti, la clasa condusa de Florin Croitoru, aflata acum în studii de Masterat).

Un repertoriu interesant
Seara muzicala a început cu o lucrare de tinerete de George Enescu al carei manuscris a fost descoperit printre documentele Uniunii Compozitorilor, ultimele 20 de masuri fiind completate de compozitorul Hans Peter Türk: Sonata în fa minor, opus postum, pentru violoncel si pian. Madalina Tudose si Verona Maier au redat cu mâna sigura aceasta creatie enesciana plina de suflet, cu chemari tonale, caracteristice autorului adolescent, acest tip de interpretare matura, plina de întelegere a textelor muzicale continuând pe tot parcursul concertului. Violoncelista a ramas pe scena pentru un duo inedit, cu vioara, al Passacagliei de G.F.Haendel, în viziunea realizata de compozitorul norvegian Johan Halvorsen. "Spunerea" convinsa, definitiva, cu treceri sprintene si expresive între starile (jucaus, patimas, nostalgic) fatetelor variationale a fost expusa artistic publicului de Madalina Tudose si Diana Jipa, care au reusit sa redea bogatia sonora a... cvartetului de coarde, asa cum reiesea din scriitura. Un alt duet a urmat, alaturi de violoncel revelându-si sunetele flautul lui Catalin Opritoiu, într-o lucrare în trei parti de Heitor Villa Lobos; "Assobio a Jato". "Izbucnirile fluierului", elucubrând, accentuând, exprimându-si nostalgii lente sau ciudate dansuri ternare în dialog cu gravul instrument au oferit un peisaj divers amintind de sonoritati latino...onomatopeice...

Urmatoarele trei piese au fost din nou dialoguri între violoncel si pian.

Muzicienele au redat cu verva o lucrare jazz-istica variationala realizata de compozitorul si violoncelistul Julian Lloyd Webber (al carui frate, Andrew, a scris prima opera rock "Jesus Christ Superstar") pornind de la celebrul Capriciu nr. 24 de Nicolo Paganini. A urmat temperamentala spunere saltareata pe ritm ternar a Serenadei Spaniole de Aleksandr Glazunov, totul terminându-se cu alt slagar violoncelistic: "Requiebros" de Gaspar Cassado, duo-ul evoluând într-o comunicare totala, într-un fapt muzical complet, captivant.


Concluzii

Publicul a aplaudat, auzindu-se mereu strigate de "Bravo", ascultatorii plecând multumiti de la aceasta înfruptare cu sunete si bucurie pentru inimi. Credem ca multumit a fost si mereu prezentul Artist si Maestru care este Marin Cazacu. Exigent, dar stiind sa si laude realizarile fostilor si actualilor sai studenti,
l-am vazut si de data aceasta urmarind atent etalarile sonore ale... confratilor sai...

Corectându-se rare si discrete scapari de intonatie, înregistrarile serii ar putea fi transpuse pe disc...
Tatiana Ghenuche Galan