Arhivă : Cronici Înapoi

SoNoRo Finale

Publicat: duminică, 8 Noiembrie 2009 , ora 18.35
Duminica, 8 noiembrie, scena Ateneului Român a rezervat numai surprize placute: dupa seara muzicala aniversara dedicata contrabasistului si profesorului Ion Cheptea sâmbata, am asistat aseara la concertul Finale din cadrul Festivalul International de Muzica de Camera "SoNoRo". Programul a însemnat primul "Ramas-bun" al editiei din acest an a festivalului: mâine este programat un concert dedicat bursierilor "SoNoRo-Interferente", iar în urmatoarele doua seri concertele vor continua la Iasi si Cluj-Napoca.

Acordurile Concertului pentru doua viori si orchestra în re minor de Johann Sebastian Bach au deschis programul "SoNoRo Finale", avându-i solisti pe Alina Pogostkina si Gilles Apap; desi sunt temperamente diferite, cei doi muzicieni s-au "completat" interpretativ, dând partiturii doza necesara de austeritate, candoare si seninatate. Cunoscuta partitura bachiana a fost urmata de Passacaglia dupa o tema de Händel, compusa de Johann Halvorsen. Interpretata în versiunea pentru vioara si violoncel de catre Alina Pogostkina si David Cohen, piesa bazata pe o tema dintr-o lucrare pentru clavecin de Händel a adus "ecouri" ale muzicii baroce, transformându-le în sonoritati apartinând începutului de secol XX.

Pianista Diana Ketler, violonistul Alexander Sitkovetsky si clarinetistul Chen Chalevi au interpretat într-o maniera plina de temperament Povestea soldatului de Igor Stravinski, realizând trecerea - prin ritmuri de passo doble, jazz si tango "faustian" - spre cea de-a doua parte a serii muzicale. Caracterul romantic al muzicii Cvartetului cu pian în do minor de Richard Strauss - piesa în care am remarcat vibrato-ul corzilor grave, reprezentate în ansamblul "Raro" de violistul Razvan Popovici si violoncelistul Bernhard Naoki Hedenborg - s-a "topit" în atmosfera exuberanta a unor prelucrari din folclorul irlandez, în care au "stralucit" contrabasistul Petru Iuga si nonconformistul violonist Gilles Apap.
Alexandra Cebuc