Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Gabriel Bebeșelea

Publicat: marți, 19 Martie 2024 , ora 11.32

Pe scena Sălii Radio are loc miercuri, 20 martie 2023, un concert susținut de Orchestra de Cameră Radio, avându-l ca solist pe violonistul Alexandru Tomescu, într-un program integral Mozart. Conducerea dirijorală va fi asigurată de Gabriel Bebeșelea, care ne oferă mai multe informații despre eveniment, într-un interviu oferit colegei noastre, Sarah Natsis:

Domnule Gabriel Bebeșelea, reveniți la pupitrul Orchestrei de Cameră Radio. Care considerați că este principala caracteristică a ansamblului și cum percepeți lucrul cu membrii acestuia?

Mă bucur să revin după câțiva ani la Orchestra de Cameră Radio, alături de care, în trecut făcusem foarte multe înregistrări și concerte speciale. Consider că principala caracteristică este, după cum îi spune și numele, faptul că putem face muzică de cameră mult mai bine. Putem comunica mult mai ușor, fiind un aparat orchestral mai restrâns și putem să realizăm acel suflu continuu între fiecare membru al ansamblului.


Am aflat dintr-un interviu pe care l-ați oferit anterior, faptul că muzica lui Mozart
ocupă un loc special în preferințele dumneavoastră încă din copilărie. Programul pe care îl veți prezenta publicului de la Sala Radio este integral mozartian. Cum ați descrie lucrările care îl compun?

Există un fir roșu între aceste lucrări și anume, Praga. Aș porni de la finalul concertului, Simfonia pragheză (Simfonia nr. 38), una dintre cele mai complexe lucrări, extrem de filigranat scrise de Mozart, care este strâns legată de prima lucrare din concert, și anume, Uvertura operei „Don Giovanni”, pe care Mozart a scris-o în ziua premierei de la Praga a acestei absolut fascinante și spectaculoase opere. Lucrarea de la care, de fapt, a pornit construcția programului este Concertul nr. 2 de vioară, interpretat de extraordinarul violonist Alexandru Tomescu și toată seara va fi legată de o singură tonalitate, Re major, care în timpul vieții lui Mozart era considerată tonalitatea triumfului.


După cum ați amintit mai devreme, în postură solistică se va afla violonistul Alexandru Tomescu cu care ați mai lucrat în trecut. Ce ne puteți spune despre relația artistică pe care o aveți cu acesta?

De fiecare dată când mă revăd pe scenă cu Alexandru Tomescu există ceva special în lucrările pe care le interpretăm împreună. Ultima dată am fost tot pe scena Sălii Radio în concertul de Glazunov și a fost o experiență muzicală extrem de sensibilă. Mă aștept ca și acest Mozart să fie extrem de fin și rafinat interpretat.


În perioada de formare
ați avut ocazia să studiați cu nume de referință ale lumii dirijorale. Care este cel mai important principiu pe care vi l-au insuflat și după care vă ghidați și în prezent?

Este o listă întreagă de lucruri pe care le-am învățat și în continuare le învăț, dar poate cel mai important, dacă este să vorbesc strict de repertoriul acesta mozartian, este ceea ce mi-a transmis Bernard Haitink că less is more - mai puțin creează mult mai mult și eficiența, atât în repetiții, dar mai ales în transmiterea gestului, este importantă pentru focalizarea sunetului și transmiterea directă către public.


Interviu realizat de Sarah Natsis