Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Remy Franck: "Sunt foarte recunoscător pentru prezența Radio România Muzical în juriu, deoarece ne-a înlesnit accesul la viața muzicală din România."

Publicat: miercuri, 24 Ianuarie 2024 , ora 14.54

Unul dintre cele mai importante jurii internaționale care acordă premii pentru producții audio-video, International Classical Music Awards, ale cărui distincții sunt deseori numite "Oscarurile muzicii clasice", se va reuni pentru prima dată în România în perioada 25-28 ianuarie 2024. Cel mai recent succes românesc la premiile ICMA a fost anunțat în 18 ianuarie. Titlul "Tânărul artist al anului" i-a revenit sopranei Aida Pascu. În ediția Perpetuum mobile de miercuri, 23 ianuarie, )Invitații Săptămânii au fost Remy Franck - redactor șef al revistei Pizzicato și președintele juriului ICMA și Cristina Comandașu - managerul Radio România Muzical, de asemenea membru al juriului ICMA.

Remy Franck, bine ați venit la București! Bine ați venit în studioul Radio România Muzical! În primul rând, haideți să vorbim despre ICMA. Sunt deja 5 ani de când noi suntem membri ai juriului și o facem cu mândrie. Ce ne puteți spune despre despre această primă întâlnire în România?

Remy Franck: Juriul ICMA se reunește pentru prima dată la București și mulțumim Radio România Muzical pentru organizare. Va fi nu doar șansa de a avea această ședință anuală, obișnuită, a juriului la București, dar și șansa de a asculta două concerte la București - unul, cu Filarmonica "George Enescu", iar celălalt aici, la Sala Radio. Este o oportunitate pentru membrii juriului pentru că mulți dintre ei nu au fost niciodată în România sau au venit mult prea pe fugă pentru a putea vedea mai clar ce înseamnă România.


Cât de des sunt programate aceste întâlniri ale juriului?

Remy Franck: Există două ședințe pe an - ședința anuală, întâlnirea generală, care are loc de obicei în debutul anului, ianuarie - februarie; apoi, a doua ședință are loc cu ocazia galei premiilor ICMA, primăvara, în lunile aprilie - mai. Desigur, dacă apar evenimente importante, se mai fac ședințe pe platforma zoom. Dar, de obicei, acestea sunt cele două ședințe importante, restul muncii juriului desfășurându-se pe e-mail.


Remy Franck, sunt 15 ani de când sunteți președintele juriului ICMA. În ce a constat activitatea dumneavoastră în cadrul juriului și cum credeți că a evoluat această competiție în toți acești 15 ani?

Remy Franck: Nu sunt doar președintele juriului ICMA. Activitatea mea ca președinte de juriu de concurs se întinde cu mult înainte, pentru că ICMA este prelungirea premiilor discografice care se acordau la Cannes, apoi numite MIDEM, tot în desfășurarea de la Cannes. Ceea ce s-a schimbat de-a lungul timpului este faptul că acest juriu ICMA acum este complet independent și lucrează independent de oricare interese sau de marketing. Ceea ce este, de asemenea, important, este această deschidere internațională foarte amplă. O dată, prin faptul că concertele cu gala laureaților sunt înregistrate și de radiourile publice din țările care organizează și apoi oferite EBU.

Cristina Comandașu: De menționat că și noi am transmis în direct concertul de la Luxembourg, via colegii noștri de la radiodifuziunea publică de acolo.

Remy Franck: Și prin faptul că, în ultimii doi ani, aceste concerte au fost puse pe youtube-ul DW și au ajuns la o audiență de peste 3 milioane de oameni. Sunt foarte încântat, pentru că sunt oameni din locuri neașteptate ale planetei care urmăresc și apreciază această gală - Indonezia, Japonia, Australia, Statele Unite... Așadar, există o amplă deschidere internațională și un nivel de calitate crescut al producțiilor ICMA în ultimii ani.


O întrebare pentru amândoi acum. Sunteți membri ai juriului ICMA. Ce calități căutați la o înregistrare, ce căutați când selectați câștigătorul pentru o anumită categorie?

Remy Franck: Ceea ce căutăm este calitatea, calitatea înregistrărilor - artistică și tehnică - și, mai mult decât atât, cea care câștigă premiul trebuie să fie o producție cu totul ieșită din comun, excepțională.

Cristina Comandașu: De fapt, același lucru, pentru că, în calitate de critic muzical, nu poți să ai decât un sistem axiologic în care să te miști, acela al valorii. Și acela primează. O înregistrare bună apare imediat la suprafață și artistic și tehnic. Și, într-adevăr, înregistrările excepționale se departajează imediat de celelalte pentru o ureche care este formată.

Remy Franck: Juriul are în vedere promovarea tinerilor. Există 3 premii în prezent care se acordă tinerilor. Unul dintre ele, "Tânărul artist al anului", a fost câștigat anul acesta de Aida Pascu. Celelalte se adresează tinerilor cu vârste între 12 și 18 ani, "Discovery Award" - unul este oferit în colaborare cu Academia de Muzică din Lichtenstein, care este una dintre cele mai bune școli de muzică din lume, iar celălalt, în colaborare cu Classique, care este o platformă de promovare a tinerilor.

Cristina Comandașu: Sunt tinerii muzicieni care sunt promovați de Classique și care au cântat și în România.

Remy Franck: Așadar, ceea ce caută juriul ICMA nu este neapărat să aducă în față vedetele, deja marketate, ci într-adevăr să aducă valoarea și să fie muzica de cea mai bună calitate în prim-plan.


Să discutăm acum despre tinerii muzicieni români. Doi dintre ei au câștigat premii în această competiție - Aida Pascu, anul acesta, iar în 2022, Sebastian Androne, "Compozitorul anului". Ce părere aveți acum despre tinerii muzicieni români, după ce i-ați cunoscut în ipostază de membru al juriului ICMA?

Remy Franck: Sunt foarte recunoscător pentru prezența Radio România Muzical în juriu, deoarece ne-a înlesnit accesul la viața muzicală din România. Cred că este puțin ca în Polonia; aveți foarte mulți artiști foarte buni, dar prea puțin cunoscuți în afara țării. Așadar, cred că viața muzicală românească... Aveți un festival foarte faimos (n.r. Festivalul Internațional "George Enescu"), invitați artiști din străinătate, dar, pe de altă parte, cred că fiecare țară ar trebui să-și promoveze viața muzicală peste hotare. Aveți câțiva muzicieni foarte cunoscuți în afară, dar cred încă faptul că promovarea tinerilor muzicieni în special este extrem de importantă. Acesta este motivul pentru care ICMA mulțumește pentru colaborare Radio România Muzical.


Și rămânând la muzicienii români, urmăriți vreun muzician român? Vă place vreun muzician român anume?

Remy Franck: Dintre artiștii român, l-aș numi pe Sebastian Androne, pe care-l apreciez. Sebastian a făcut o figură foarte bună după gala de la Luxembourg din 2022. Însă, în momentul de față, viața muzicală internațională este, ca niciodată, foarte bogată, cea mai bogată din existența ei. Avem concerte, avem înregistrări foarte multe... deci, este foarte complicat pentru artiști să iasă în față dacă nu insistă pe promovare. Încurajez artiștii români să scrie jurnaliștilor străini, să se prezinte, pentru că doar așa pot deveni cunoscuți și, de fapt, în felul ăsta servesc și România.


Ați ajuns astăzi aici. Vă place Bucureștiul?

Remy Franck: Nu sunt pentru prima oară la București. Pentru prima dată am venit în calitate de ofițer de presă al Filarmonicii din Luxembourg, la o ediție a Festivalului Enescu în urmă cu 15 ani, când am stat doar 24 de ore aici și nu am apucat să vizitez mare lucru. Însă, după ce am făcut astăzi un tur organizat de Radio România Muzical, deja sunt foarte încântat de ceea ce am văzut la București, uimit de ceea ce înseamnă viață, istorie, clădiri etc.


Deoarece ați vorbit despre promovare, vreau să vorbim acum despre faptul că Radio România Muzical a organizat vizita juriului ICMA în România. "Pe-un picior de plai, pe-o gură de rai" este titlul recitalului organizat de postul nostru și Filarmonica din Brașov sâmbătă, 27 ianuarie. Muzicieni români vor prezenta un program 100% românesc?

Cristina Comandașu: Aproape 100%. Am avut acest gând, de a le prezenta invitaților noștri ceva din ceea ce are viața muzicală românească de cea mai bună calitate, interpreți care evoluează și la nivel internațional și într-un repertoriu, într-adevăr, românesc, tot de foarte bună calitate, pentru a arăta și bogăția pe care o avem în cultura noastră. Așadar, alături de Filarmonica din Brașov, cu sprijinul Rotary Club Pipera, am organizat un recital în care poate fi ascultat Alexandru Tomescu alături de pianistul Eduard Kunz cu Sonata a III-a de George Enescu pentru vioară și pian "în caracter popular românesc". Ei vor pune și pe un CD înregistrări din acel turneu din urmă cu aproape 10 ani, când au cântat integrala sonatelor pentru vioară și pian de Enescu. Era un moment potrivit, iată, să interpreteze această emblematică sonată a III-a. Alături de noi va fi, de asemenea, Răzvan Popovici, celebrul creator și organizator al Festivalului SoNoRo, alături de pianistul Ioan Dragoș Dimitriu, care în momentul de față este directorul artistic al Filarmonicii brașovene (a fost managerul Filarmonicii brașovene până de curând). Vom avea, de asemenea, lucrări de Enescu și Stan Golestan, foarte puțin cunoscute. Invitată specială este violonista Iuliana Munch Geambașu, alături de pianistul Andre Parfenov. Ei sunt, de asemenea, prietenii Radio România Muzical prin acțiunile Casei artiștilor din Bușteni. Iuliana Munch, născută Geambașu, e plecată din România de mai bine de 20 de ani. A făcut o foarte frumoasă carieră în Germania. Acum a revenit la această casă a artiștilor, în care își propune un lucru foarte frumos, să creeze la Bușteni un spațiu pentru muzicieni, pentru studiu, pentru retragere, pentru a se umple de lucruri frumoase în momente liniștite. Ei nu vor cânta repertoriu românesc, ci vor cânta niște transcripții semnate de Andre Parfenov care este, de asemenea, și un foarte apreciat compozitor.


Bilete sunt disponibile?

Cristina Comandașu: Încă mai sunt, dar doar câteva bilete la Filarmonica din Brașov. Într-adevăr, e un eveniment cu niște nume atât de mari, așa că... cine dorește trebuie să se grăbească pentru că în curând Sala Patria va fi sold out.

Traducere și adaptare: Gina Macsențian

Interviu realizat de Lucian Haralambie