Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Declarație a bas-baritonului Zoltan Nagy

Publicat: luni, 22 Ianuarie 2024 , ora 11.24

Joi, 25 ianuarie 2024, pe scena Operei Regale din Londra, "Covent Garden" va avea loc o reprezentație a operei "Boema" de Giacomo Puccini în distribuția căreia se regăsesc patru soliști români - sopranele Angela Gheorghiu și Simona Mihai, tenorul Ștefan Pop și bas-baritonul Zoltan Nagy. În aceeași formulă, muzicienii români vor evolua și în datele de 27 ianuarie, 1 și 11 februarie. Cu această ocazie artistul clujean ne-a oferit mai multe detalii într-o declarație preluată de Ioana Țintea.

"Revenirea pe această scenă lirică este, de fapt, o confirmare și, totodată, o reconfirmare, o răsplată dacă doriți pentru calitatea actului artistic și succesul dobândit stagiunea trecută. Pentru un artist nu există o răsplată mai mare decât aceea de a fi invitat din nou într-un teatru atât de faimos.

Prezența colegilor români este un lucru obișnuit. Nu a existat teatru în care să nu întâlnesc colegi din România. Acum suntem cinci vorbitori de limba română - Angela Gheorghiu, Simona Mihai, Ștefan Pop și colegul nostru drag din Moldova, Andrey Zhilikhovsky.

Această serie de La Bohème este cu totul specială pentru că, de data aceasta, rolul lui Mimi va fi interpretat de către marea noastră soprană Angela Gheorghiu, a cărei interpretare este punct de reper de 33 de ani încoace. Alături de Ștefan Pop am cântat în multe spectacole, suntem prieteni și există o chimie și o frăție artistică între noi. Simona Mihai a plecat de foarte mulți ani din țară; este o colegă superbă, o prezență familiară la Royal Opera House. Iar Andrey este un bariton recunoscut la nivel internațional, un Marcello ideal. Familia s-a reîntregit, deci bucuria și emoția cântului sunt cu atât mai mari.

Într-adevăr, pornind de la montarea clasică - de altfel, superbă - a lui Franco Zeffirelli, urmată de montări ale regizorilor Maurizio Scaparro, Robert Carson, Peter Konwitschny, sau cea modernă a lui Damiano Michieletto, am ajuns la producția actuală de la Royal Opera House, și anume acea a regizorului Richard Jones, care vine cu o montare mai puțin exuberantă din punct de vedere estetic, prezentând mai degrabă un realism stilizat. Celebra mansardă pariziană de final de secol este mai degrabă un fel de pod, unde avem relativ mai puțin spațiu pentru a ne desfășura mai ales năzbâtiile primei părți din actul 4. O ușoară neatenție sau o clipă de entuziasm necontrolat ne pot costa deseori un cucui dureros din cauza grinzilor joase și a spațiului strâmt. Mișcările sunt extrem de precise și în spațiul care ilustrează cafeneaua Momus din actul 2, spațiul cel mai viu și colorat din toată montarea. În concluzie... disciplină și maximă concentrare!

Repetițiile decurg într-un mod plăcut și extrem de amuzant și datorită umorului românesc, acea chimie dintre noi.

Maestrul Evelino Pidò, elev al marelui Claudio Abbado, este un dirijor temut pentru strictețea, rigoarea și precizia abordării. Deși ne cunoaștem de 17 ani, este prima dată când colaborăm. Am avut marea bucurie și revelație de a descoperi niște elemente interpretative absolut superbe. Colaborarea cu Evelino Pidò este, în orice caz, un mare câștig pentru mine. Chiar dacă am cântat Boema de o sută de ori, mi-am lărgit orizontul muzical datorită maestrului.

"Schaunard" mi-a dat mari satisfacții pentru că am dovedit că te poți remarca la nivel internațional în acest rol în care cred în continuare că Puccini s-a văzut pe el însuși. El este muzicianul flamboaiant care-și împarte câștigul cu camarazii săi. Este, totodată, cel mai sensibil. Din punct de vedere vocal, am avut norocul să fiu exact acel tip de voce de bas-bariton necesar pentru abordarea acestui rol.

Primul "Schaunard" a fost la Cluj, iar ultimul va fi la "Covent Garden". Sunt mulțumit de acest parcurs. Pe viitor, voi aborda un alt repertoriu și la Royal Opera House.

Transmit călduroase salutări tuturor ascultătorilor din România și vă mulțumesc!"

Sursa foto: Facebook

Declarație preluată de Ioana Țintea