Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Soprana Aida Pascu, invitată la Perpetuum Mobile pentru un dialog cu Gabriel Marica

Publicat: joi, 18 Ianuarie 2024 , ora 19.36

Invitata mea din această seară este o tânără artistă cu un prenume predestinat unei cariere în teatrul liric. Este vorba despre soprana Aida Pascu. Bine ai venit în studioul Radio România Muzical, Aida!

Bine v-am găsit și vă mulțumesc pentru invitație.

Aida Pascu, înainte de toate, vreau să te întreb dacă prenumele (Aida) te-a apropiat mai mult de muzica lui Verdi.

Cu siguranță va fi o experiență foarte interesantă atunci când voi cânta chiar acest rol, Aida de Verdi, dar în sine numele nu m-a apropiat, ci familia și faptul că am avut o copilărie și toată creșterea mea a fost practic, muzicală.

Acum vreau să te felicit pentru că cel mai recent succes al tău, nu-i așa, se numește premiul special "Tânărul artist al anului" ce ți-a fost acordat de ICMA, International Classical Music Awards, care sunt în fapt niște Oscaruri ale muzicii clasice. Cum te simți?

Încă procesez informația aceasta, sincer vă spun. M-am trezit și am primit atâtea felicitări călduroase din partea oamenilor, inclusiv persoane cu care nu mai vorbisem de foarte mult timp, care au văzut știrea pe Radio România Muzical și am fost foarte plăcut surprinsă, onorată, în primul rând de reacția pe care au avut-o cei dragi și apropiați. Onorată este cuvântul cheie.

Astăzi a fost publicată lista laureaților. Au fost 375 de nominalizări, de artiști și albume, iar juriul a acordat 10 premii speciale și 16 premii pentru producția audio-video, cu atât mai meriorie este performanța, pentru că, iată, tu te numeri printre cei 10 artiști premiat cu un premiu special. Aș vrea să citez din argumentația pe care a publicat-o juriul pentru acordarea acestui premiu. Citez: "Tânăra soprană română Aida Pascu, de 24 ani, surprinde cu vocea ei frumoasă lirico spinto, cu un timbru întunecat, convingătoare și matură, precum și cu o minunată prezență scenică: are tot ce îi trebuie pentru a deveni un star al scenelor de operă". Spune-mi te rog, ți se potrivește această descriere?

Sunt mai mult laude, nu știu ce să spun, dar da, în sine, ideea de a fi o soprană lirico spinto este ceea ce mă definește în momentul actual. Mă îndrept spre un repertoriu mai dramatic cu timpul. Deci, deocamdată, acesta este repertoriul meu de soprană lirică și soprană spinto.

Juriul ICMA este alcătuit din critici muzicali profesioniști, de la importante reviste și posturi de radio din Europa, printre care se află și postul Radio România Muzical, reprezentat de colega noastră Cristina Comandașu, care de altfel te-a și propus și încă un amănunt, ești al doilea artist propus de Radio România Muzical care câștigă un premiu ICMA după compozitorul Sebastian Androne Nakanishi. Cum a venit propunerea aceasta?

Am debutat în 2022, în decembrie, la Sofia. A fost primul meu rol, Mimi din Boema. Prin compania maestrei Raina Kabaivanska, cu care încă lucrez în Itallia, pe urmă cu colegii mei de la masterclass am făcut o producție foarte frumoasă la Sofia, care a avut ecouri și în România, bineînțeles. Lumea a aflat despre această producție și ulterior am început să am și alte concerte în Italia, în România. Între timp, doamna Comandașu mă cunoștea de la bursa "Moștenitorii României muzicale" și atunci mi-a propus această participare la ICMA, la care sincer nu m-aș fi gândit să particip anterior, pentru că era ceva de prestigiu, era o adevărată onoare, cum am spus la început și iată, rezultatul a fost unul neașteptat.

Tu ești unul dintre beneficiarii bursei Moștenitorii României muzicale, un proiect inițiat de Radio România Muzical. Consideri că această bursă te-a ajutat până acum în carieră?

Absolut. Prin faptul că mi-a oferit oportunități noi. Desigur, toate oportunitățile pentru tineri înseamnă automat experiență de scenă, ceea ce este foarte important, dar nu numai de scenă în cazul meu, ci și de înregistrări pe care nu le făcusem niciodată.

De înregistrări speciale ne vorbești.

Înregistrări speciale la Radio, cu lieduri pe care le-am făcut vara trecută și mi s-a deschis apetitul pentru înregistrări. A fost o experiență așa frumoasă.

Se vor închega aceste înregistrări în primul tău album?

Cred că da.

Să înțeleg că în viitoarele tale proiecte se înscrie și un album de debut, deci.

Așa sper.

Revenim la premiile ICMA. Întreaga listă o găsiți pe site-ul Radio România Muzical. Include nume ca Renaud Capucon, Jordi Savall, Antonio Pappano, Hilary Hahn, Parvo Jarvi, Francois-Xavier Roth, te vei întâlni cu aceșt artiști sau cu mare parte dintre ei la gala ICMA, pentru că va exista o gală pe 12 aprilie la Valencia.

Da. La Valencia unde sunt foarte bucuroasă să mă întorc. Am fost o singură dată în Spania, chiar la Valencia, pentru că atuncit cânta tatăl meu la operă și m-am bucurat să fiu acolo din nou și desigur să am oportunitatea să întâlnesc asemenea mari artiști. Nici nu pot să îmi imaginez ce o să simt, dar și bucuria de a vorbi din nou spaniolă, limbă pe care nu o mai vorbesc din liceu.

Vorbeam de bursa Moștenitorii României muzicale. I-ai îndemna pe colegii tăi de generație să participe la selecție pentru această bursă?

Sigur că da și din câte îmi amintesc, aveam colegi de an, instrumentiști, care au participat și au fost premiați. Prin urmare este o oportunitate pe care foarte puține organizații, puține persoane din România, o oferă tinerilor.

Iată că Radio România Muzical face acest lucru, sprijină tinerii artiști prin acest proiect, Moștenitorii României muzicale. Ai apărut deja pe scene importante și mă refer doar la două dintre ele, teatrul Maggio Musicale Fiorentino și Opera Națională București, nu-i așa? Cum a fost această experiență pentru o tânără artistă care practic se află la început de carieră?

A trebuit să mă duc și dă dau tot ce am mai bun. A fost desigur o provocare, atât la București, cât și la Florența, în Italia, cu atât mai mult cu cât în Italia nu mă cunoștea nimeni, era debutul meu acolo și vorbim despre patria liricii și despre orașul în care s-a născut opera. A fost oarecum copleșitor pentru mine, dar nu am avut foarte mult timp să mă gândesc la aceste emoții, pentru că am avut multe repetiții, un program intens de repetiții și mi-am făcut și prieteni noi. Toți fiind foarte tineri din ambele distribuții.A fost o perioadă pe care o păstrez în suflet, iar la București desigur este teatrul în care am copilărit și sunt foarte recunoscătoare că mi s-a dat șansa să cânt pe această scenă.


În CV-ul tău sunt câteva roluri importante, Mimi din Boema de Puccini, Nedda din Paiațe, Donna Anna din Don Giovanni de Mozart. Ai o afinitate specială pentru anumite roluri sau deocamdată experimentezi?

Se poate spune desigur că experimentez, dar ca stil pot să spun că mă regăsesc foarte mult în verism și în operele lui Puccini. În scriitura pucciniană vocea mea se simte în mod deosebit confortabil spre deosebire de belcanto sau Mozart.

Ce planuri ai pentru 2024? Știm deja, 12 aprilie, Valencia. Până atunci se mai întâmplă ceva în programul tău?

Da, din câte știu, pentru că se întâmplă să apară pur și simplu peste noapte, la propriu, deocamdată din ce știu voi avea un concert la Viena pe 6 februarie prin teatrul din Modena cu care am mai colaborat în trecut și octombrie-noiembrie este o perioadă în care voi debuta în Moise in Egitto de Rossini în rolul Elciei. Tot la teatrul din Modena, este un circuit împreună cu teatrul din Piacenza și cel din Reggio Emilia, deci Rossini.

Nu verism, nu Puccini.

Nu verism, deci o provocare.

Și pe scenele din România?

Săptămâna viitoare, pe 27 ianuarie este debutul meu la Opera din Brașov cu Donna Anna din Don Giovanni.

Aida Pascu, încă o dată, felicitări pentru acest premiu, premiul Tânărului artist al anului acordat de ICMA și te așteptăm în studioul Radio România Muzical să ne povestești de alte succese.


Interviu realizat de Gabriel Marica