Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu organistul Eduard Antal

Publicat: vineri, 20 Octombrie 2023 , ora 9.30


Eduard Antal, concertul pe care-l veți susține în această duminică la Sala Radio încheie periplul muzical prin țara noastră intitulat "Orgile Românei", aflat la cea de-a V-a ediție. Turneul este extins în afara granițelor cu un concert în Sala cu orgă din Chișinău, în data de 26 octombrie. De la ce a pornit proiectul "Orgile României"?

Turneul național "Orgile României" este o inițiativă de a descoperi instrumente din țara noastră și de a propune în fața publicului o seamă de repertorii și compozitori care poate altfel n-ar fi fost la fel de cunoscuți.


Care au fost noutățile ediției cu numărul cinci a turneului?

Noutățile ediției din acest an sunt date de inaugurarea instrumentului baroc de la Bistrița și de concertul de la Sala Radio la cea mai mare orgă din sud-estul Europei. O altă noutate o reprezintă depășirea granițelor țării prin concertul de la Sala cu orgă din Chișinău.


Dacă ați putea să ne povestiți despre cum ați alcătuit programul turneului...

Procesul din spatele pregătirii unui astfel de proiect pornește în principal de la căutarea, identificarea și hotărârea instrumentelor unde dorim să cântăm. Apoi, în funcție de aceste instrumente, ne gândim foarte bine la repertoriul care li s-ar potrivi; pentru că, în general, atunci când ne referim la orgă, ne referim la un instrument extrem de individual, personal, unic. Și când vorbim de zece concerte la zece instrumente diferite, devine dificil să găsim un numitor comun care să se potrivească tuturor acestor instrumente din punct de vedere al repertoriului. Dar timpul este mai mult decât suficient pentru a ne gândi la toate aceste aspecte.


Cum ați pus la cale programul muzical extrem de variat al concertului de la Sala Radio, care integrează, de exemplu, binecunoscuta "Toccată în re minor" de Johann Sebastian Bach, dar și o adaptare a unei piese ce aparține formației Queen?

Pentru că vorbim de un instrument impresionant, acela al Sălii Radio, am căutat să prezentăm o diversitate de perspective repertoriale. Vom începe cu celebra lucrare "Toccata și Fuga în re minor" de Johann Sebastian Bach, vom insera lucrări pentru orgă de inspirație sacră, va fi și o transcripție pentru orgă a lucrării lui Rahmaninov, "Vocalise" (anul acesta fiind an aniversar Rahmaninov). Și pentru a putea prezenta versatilitatea și posibilitățile atât expresive cât și tehnice ale orgii, am preferat să încheiem programul serii cu o altă transcripție pentru orgă, dar, de această dată, din sfera muzicii rock - "Bohemian Rhapsody" a formației englezești Queen.


Cum s-a simțit pentru dumneavoastră ca și muzician această explorare a orgilor de pe teritoriul țării noastre?

Desceperirea fiecărui instrument în parte reprezintă un univers deosebit pentru că, așa cum am menționat anterior, fiecare orgă are particularitățile sale. Nici o orgă nu este identică cu alta, chiar dacă vorbim de același constructor. Or, timpul petrecut la un nou instrument nu face decât să mă ajute să cresc ca muzician, să dobândesc o maturitate artistică și îmi facilitează o pătrundere în interiorul universului fiecărui constructor. Vorbim de 5 ediții, peste 30 de instrumente, constructori diferiți, epoci diferite... întreaga diversitate nu face decât să mă ajute pe mine să cresc, să mă dezvolt și să descopăr lucruri, locuri și oameni noi.

Credit foto: Zvasile Adrian

Interviu realizat de Ariadna Ene-Iliescu