Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul George Enescu 2023. Interviu cu mezzosoprana Michele Losier

Publicat: marți, 29 August 2023 , ora 10.23

În 29 august 2023, Michele Losier a fost una dintre solistele concertului susținut de Orchestra Maggio Musicale Fiorentino, dirijor Zubin Mehta.

Michele Losier, la sfârșitul lunii august sunteți oaspete al Festivalului Internațional George Enescu aici, la București. Cântați pentru prima dată în România?

Da, aceasta va fi prima mea aterizare în România.


Sunteți invitată să cântați una dintre partiturile solistice din Simfonia a II-a de Gustav Mahler, pe care ați mai interpretat-o chiar în compania Maggio Musicale Fiorentino. Care era experiența dvs. cu muzica lui Mahler până în momentul acestor colaborări?

Sunt o mare admiratoare a muzicii lui Mahler, mai ales că sunt și mezzo-soprană. Iar pe măsură ce înaintez în vârstă, în carieră și în repertoriu, am din ce în ce mai multe ocazii să cânt Mahler. De exemplu, la Maggio Musicale am mai cântat și Rückert -Lieder, iar în trecut am cântat și Lieder eines fahrenden Gesellen. Dar în aprilie anul acesta am cântat prima dată această simfonie de Mahler. Am fost foarte fericită și onorată să pot cânta această muzică. Trebuie să mărturisesc că după atâția ani în care am cântat operă e întotdeauna o plăcere să fiu parte dintr-un concert vocal-simfonic.


Trecând de la scena de operă la cea de concert - cum anume se adaptează cântărețul acestei schimbări?

Nu este o mare schimbare, de fapt, cele două nu sunt diferite. Eu cânt foarte mult și lied, în recitaluri, iar dacă ești muzician rămâi muzician indiferent de context. Ești capabil să interpretezi orice fel de muzică. Cred că dificultatea constă în crearea atmosferei din Urlicht, care este un moment de mare intimitate. În partitură indicația este de ppp (pianississimo), se cântă într-un registru foarte grav, de contraltistă, orchestra este foarte liniștită, dar tu, solista, vrei totuși să te faci auzită, ceea ce înseamnă că lucrurile sunt relativ dificile. Totul ține de intenție, de stare, deci, nu doar de a cânta într-o nuanță mică. Și cred că toate acestea le primim de la orchestră și de la maestrul Mehta, care este un ghid minunat în această atmosferă.


Deci la Maggio Musicale ați cântat această partitură mahleriană tot sub bagheta lui Zubin Mehta.

Da, aceea era a doua mea colaborare cu el. Înainte mai lucrasem cu el cu ocazia unei producții cu Rosenkavalier de Richard Strauss, unde eu cântam rolul lui Octavian. Asta se întâmpla la Opera de Stat din Berlin. Am o relație artistică foarte bună cu el; maestrul Mehta este un dirijor foarte generos, care știe să asculte foarte atent muzicienii, este foarte liber, iar repetițiile cu el sunt o adevărată plăcere.


Care ați spune că sunt dificultățile de interpretare vocală în muzica lui Mahler în general, nu doar în această simfonie?

Frazele foarte lungi, respirația. Lucrez constant la respirație, pentru a crea acele fraze enorme cerute mai ales de această partitură, în Urlicht. Aceleași cerințe se regăsesc și în liedurile lui Mahler, unde frazele sunt de asemenea foarte lungi, ceea ce reprezintă o provocare pentru lungimea și controlul respirației. Restul, însă, este extraordinar de bine scris pentru voce. Este dificil, desigur, dar vocea se așază în mod firesc, natural, pe scriitura lui Mahler, odată ce problema respirației este rezolvată.


Ce anume vă oferă cele mai mari satisfacții în interpretarea acestei partituri speciale, o Înviere, care ne oferă și perspectiva compozitorului asupra vieții, a morții și a lumii de dincolo
?

Înainte de a împlini 30 de ani nu voiam să cânt Mahler, întrucât nu mă simțeam pregătită nici vocal, nici muzical și nici spiritual. Era un teritoriu de neatins pentru mine, la acea vreme. Iar acum, când am trecut de vârsta de 40 de ani, pot, în sfârșit, să cânt Mahler, deoarece mă simt pregătită în toate privințele. Toată creația sa este foarte emoționantă, mai ales dacă știm parcursul personal al autorului, marcat și de multă suferință. Eu sunt întotdeauna foarte, foarte conectată la contextul în care a fost compusă partitura pe care o interpretez. Și ca să răspund întrebării - ceea ce găsesc extraordinar de plăcut aici este modul în care Mahler ghidează muzicienii, pe noi toți, în direcția dorită de el. Nu este vorba doar despre respectarea textului, ci despre interpretare; odată ce te contextezi, odată ce interpretezi această muzică, simți deja ce se întâmplă în sufletul lui Mahler. Pentru mine este un privilegiu și cântatul în mijocul unei orchestre, deoarece în operă noi avem orchestra în fosă, sub scenă; dar aici, fiind atât de aproape de orchestră, putem simți mult mai multe lucruri, putem parcurge mai bine această călătorie spirituală despre care vorbeam.


Care a fost prima partitură mahleriană pe care ați cântat-o vreodată?

Am pregătit, când aveam 20 și ceva de ani, Lieder eines fahrenden Gesellen, dar nu am prezentat-o atunci în public. Cred, deci, că prima mea experiență pe scenă cu Mahler a fost cu ciclul de cântece Kindertotenlieder, cu orchestră, când aveam treizecei și ceva de ani. Dar abia după ce s-a născut fiul meu, acum aproape 8 ani, când aveam 37 de ani, m-am simțit pregătită, cu adevărat, să cânt Mahler. M-am simțit capabilă de foarte multe odată cu nașterea fiului meu. Așadar, când mă apropiam de vârsta de 40 de ani am cântat și Das Lied von der Erde, chiar și în timpul pandemiei. Deci trebuie să spun că nașterea fiului meu a fost cea care m-a adus în acest punct; aș zice că mi-a dat curaj să cânt o muzică pe care sunt tentată s-o descriu drept (mai) profundă, dar asta ar fi o ofensă la adresa altor compozitori. Cred că mai degrabă perspectiva mea spirituală s-a adâncit, deși eu nu sunt o persoană religioasă.


Dincolo de această schimbare resimțită la nivel spiritual, profund, în ce fel v-a transformat vocea aducerea pe lume a fiului dvs? Experiența maternității poate aduce, unei cântărețe de operă, nu doar bucurii, ci și mari probleme, în unele cazuri.

Pentru mine a fost o binecuvântare, chiar. M-am simțit foarte fericită cu viața mea și, în plan tehnic, respirația s-a lărgit. Aducerea pe lume a copilului meu mi-a schimbat viața, în mod benefic. Stilul de viață, mereu pe drumuri, care face parte din meseria noastră, este foarte greu, dar avându-l pe fiul meu cu mine mi-a fost mult mai ușor și în plus simțeam că pot cânta mai bine. Desigur, e vorba și de o anume maturitate ce vine odată cu nașterea unui copil. Evident, nu judec persoanele care nu au copii, dar atunci când ai copii perspectiva asupra vieții se schimbă foarte mult. Eu, una, sunt mai puțin egocentrică, mai puțin narcisică, știind că acum am în grija mea pe cineva care depinde de mine; am reușit, de asemenea, să ies din mintea mea, unde eram adesea captivă, și să văd lucrurile și din afară. Am simțit că am căpătat astfel maturitatea, suflul, ambitusul necesare interpretării unor opusuri de Wagner sau Richard Strauss; brusc am avut lejeritate și o stare de confot în atingerea acutelor. Mă număr printre cântărețele norocoase, așadar.


Interviu realizat de Irina Cristina Vasilescu