Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Cristian Oroșanu

Publicat: vineri, 15 Aprilie 2022 , ora 16.54

Joi, 21 aprilie 2022, de la ora 19.00, Orchestra Națională Radio și Corul Academic Radio, pregătit de Ciprian Țuțu vor susține un concert vocal-simfonic dedicat Sărbătorilor pascale. Acesta se va derula sub bagheta dirijorului Cristian Oroșanu. Programul cuprinde Simfonia nr. 49 în fa minor La Passione de Joseph Haydn și Recviemul în do minor pentru cor și orchestra de Luigi Cherubini.

Detalii despre concert aflăm de la dirijorul Cristian Oroșanu:

În Joia Mare veți conduce un concert în programul căruia figurează două lucrări ce se regăsesc mai rar pe afișele concertelor de la noi. În prima parte va fi Simfonia nr. 49 de Haydn, supranumită "Patimile" - pe de-o parte, datorită sonorității primei părți, pe de altă parte, pentru că o interpretare a acestei partituri la final de secol XVIII, într-o zonă a Germaniei în care muzica laică nu era permisă, a fost posibilă chiar în Săptămâna Mare, datorită acestei denumiri. Cum descrieți dumneavoastră această lucrare?

Este o lucrare care, evident, este scrisă pentru Săptămâna Patimilor, chiar dacă nu avem un text explicit, cum ar fi în lucrarea scrisă tot de Haydn "Cele șapte cuvinte ale Mântuitorului pe cruce". Această simfonie nr. 49 se numește "La Passione", iar această pasiune se referă la Săptămâna Patimilor. Ea are o structură puțin diferită față de restul simfoniilor clasice. Începe cu o parte scrisă în adagio, ceea ce nu este obișnuit în celelalte simfonii nici ale lui Haydn, nici mai târziu la Mozart. Într-adevăr, este dedicată acestui eveniment pe care toată creștinătatea îl celebrează.


Pentru partea a doua, ați ales Recviemul de Cherubini - o lucrare ce implică orchestră și cor, dar nu și soliști, așa cum sunt cele mai multe lucrări de gen. O partitură apreciată de Beethoven, Schumann, Berlioz și Brahms, care s-a și cântat la funeraliile lui Beethoven. Care au fost criteriile dumneavoastră de selecție care au stat la baza alegerii acestui titlu?

Sincer, nu eu am ales această lucrare. Dirijorul care urma să evolueze la pupitrul Orchestrei Naționale Radio, nu știu din ce motive, nu a mai putut fi prezent și orchestra m-a solicitat pe mine să îi iau locul. Deci, eu, practic, am preluat programul deja făcut. Nu este o lucrare pe care am mai dirijat-o, este pentru prima dată când o studiez. Cherubini a dedicat acest recviem, la cererea lui Ludovic al XVIII-lea, lui Ludovic al XVI-lea și Mariei Antoaneta - care știm bine ce soartă au avut la revoluția franceză - cu ocazia unei comemorări a morții cuplului regal despre care discutam. Cherubini... într-adevăr, foarte apreciat de compozitori, a fost compozitorul care a dirijat Recviemul de Mozart pentru prima dată, dacă nu mă înșel; am citit într-un catalog și am aflat acest detaliu al istoriei muzicii pe care nu-l știam. Și, sunt unele pasaje din Recviemul de Cherubini care îmi aduc aminte de Recviemul de Mozart, mai ales cele contrapunctice.


În ceea ce vă privește, ce proiecte aveți pentru perioada imediat următoare?

Am un proiect foarte interesant pe care îl voi iniția la Brașov, în luna iunie, și anume un concurs de dirijat fără juriu. Este un concept al meu pe care îl fac cunoscut și care are deja mult succes peste tot în lume. Sunt deja peste 100 de înscrieri din toate colțurile lumii la acest concurs unde, spre deosebire de tot restul concursurilor de dirijat care există, orchestra va vota și orchestra va alege câștigătorii în locul unui juriu extern. Este un proiect la care lucrez de ceva vreme și care-mi este foarte drag și abia aștept să realizez această primă ediție în luna iunie, la Filarmonica din Brașov.

Interviu realizat de Florica Jalbă