Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Vlad Mateescu, directorul Ploiești Jazz Festival

Publicat: marți, 19 Noiembrie 2019 , ora 11.02

Între 20 - 24 noiembrie se va desfășura Ploiești Jazz Festival, organizat de Orchestra Filarmonicii "Paul Constantinescu" și directorul acesteia, (implicit al festivalului) , dirijorul Vlad Mateescu - o nouă ediție care aniversează 50 de ani de la apariția primului Festival de Jazz din România, reconstituit pe coordonatele actuale la Ploiești în anul 2005.

O cifră rotundă pentru primul Festival de Jazz din România și o semnificație extraordinară. Ce a însemnat în anul 1969, apariția acestui Festival, aș spune, ca o briză de libertate resimțită în spatele Cortinei de Fier prin intermediul unei muzici născute în lumea liberă ?

În primul și primul rând, pentru Filarmonica "Paul Constantinescu" din Ploiești este o onoare să putem organiza un astfel de eveniment, dar mai important, dacă vreți, este o mare responsabilitate pe care o avem de a continua ceea ce membrii Clubului de Jazz din 1968 și din 1969 au început să facă prin acest festival de jazz. Toate acele concerte, tot acel curaj, dacă-mi permiteți să spun, că până la urmă asta a fost, un curaj și o nebunie, ca un grup de 18 inși să încerce să organizeze câteva concerte deosebite de altfel, în 1969-1970, chiar și în 1971, când au fost acele trei ediții de Festival la Ploiești. Așadar, pentru noi, este o mare responsabilitate - 50 de ani de la primul Festival de Jazz, pe care îi vom sărbători acum, tot la Filarmonica"Paul Constantinescu", pe aceeași scenă, cu cinci zile de festival, cu artiști de renume mondial.

Programul , observ, se adresează celor mai rafinați cunoscători ai genului. Ați invitat artiști de prim rang ai scenei românești, de asemenea, nume consacrate din Europa și din Statele Unite ale Americii.

Așa cum vă spuneam mai devreme sunt cinci zile de festival, exact cum s-a întâmplat și în 1969. Deschidem acest festival cu Orchestra Simfonică, alături de Florin Niculescu Quartet din Franța, cu un program de jazz manouche și nu numai, apoi, începând cu data de 21, vor fi câte două concerte pe seară. Este vorba despre Romanian Old Stars cu Mircea Tiberian, Garbis Dedeian, Billy Bontaș, Nicolas Simion și Cătălin Răzvan. Am încercat, de altfel, cu fiecare ediție să nu uităm cât de importanți sunt artiștii români, pentru că ei merită, din tot sufletul, să fie puși în valoare, așa cum poate sunt puși mai mult în valoare, artiștii din străinătate. Vom continua seara de 21 cu o formație tânără, a noastră, este vorba despre Ploiești Big Band Jazz Society, având-o ca solistă pe Nadia Trohin din Republica Moldova. 22 noiembrie - Ploiești Jazz Trio, membri ai compartimentului nostru de jazz, este vorba despre Sorin Zlat la pian, Răzvan Cojanu - contrabas și Laurențiu Ștefan la tobe, având-o ca solistă din Africa de Sud pe Pilani Bubu, apoi, Benito Gonzales Trio din Venezeula și Casey Benjamin din Statele Unite. Am gândit, dacă vreți, acest Festival, ca un crescendo, mergând către data de 24 noiembrie. Sâmbătă, avem Camilla George Quartet din Marea Britanie și Carmen Souza & The Silver Messengers, iar pe 24, în închiderea Festivalului - închiderea acestor, nu cinci zile de festival, ci aproape 21 de zile pentru că noi am avut mai multe evenimente de-a lungul timpului, ca un preambul. Au fost concerte, workshop-uri, proiecții, Dixieland, Jazz in The Bus, proiecte care au încântat orașul. Practic, a fost o atmosferă de jazz timp de trei săptămâni la Ploiești care se finalizează cu cei mai grei. Este vorba de Ralph Peterson, poate unul dintre cei mai buni toboșari ai momentului și The Messenger Legacy și, nu în ultimul rând, marele Ravi Coltrane.

Fiul lui John Coltrane.

Exact.

Dumneavoastră dirijați și Orchestra Filarmonicii "Paul Constantinescu" din Ploiești. Care este reacția orchestrei, vizavi de această muzică. Ei cântă cu plăcere jazz?

Da. Este un program nou. Noi încercăm, așa cum spuneam, să păstrăm o tradiție ca în fiecare an să facem acest lucru, avem și în cadrul stagiunii concerte asemănătoare, numai că, este adevărat, durează puțin până găsim acel numitor comun între structurile clasice și muzica de jazz, acea corectitudine a clasicului, împreună cu improvizația jazz-ului și încercăm să găsim acel numitor comun, cu personalități diferite. Și miercuri vom reuși să facem acest lucru, cu siguranță.

Ați plasat acest Festival sub egida Guvernului și a Familiei Regale a României. Ce doriți să subliniați prin acest demers?

A fost o propunere și o solicitare, pe care noi le-am făcut de-a lungul anului. Anul trecut, festivalul s-a desfășurat sub egida Ministerului Culturii. Anul acesta, la fel și pentru prima dată, sub auspiciile Familiei Regale. Pentru noi, și nu numai, este o dovadă care atestă importanța acestui festival, venită din partea celor mai importante două instituții de profil.


Interviu realizat de Marina Nedelcu