Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianistul Matei Varga și Liliana Staicu - director al Formatiilor Muzicale Radio la 'Musica viva'

Publicat: vineri, 11 Octombrie 2019 , ora 13.19

În această seară, începând cu ora 19.00, pe scena Sălii Radio are loc deschiderea stagiunii 2019-2020 a Orchestrei Naționale Radio, solistul serii fiind pianistul român stabilit la New York - Matei Varga. Cu această ocazie i-am invitat aici, live în studioul nostru, pe Liliana Staicu - directorul Formațiilor Muzicale Radio și, bineînțeles, pe solistul serii, pianistul Matei Varga.

Bună dimineața! Bine ați venit!

Liliana Staicu: Bună dimineața!

Matei Varga: Bine v-am găsit!


Evident, o să încep cu o întrebare pentru Liliana Staicu. Cu ce gânduri porniți în noua stagiune? Și, dacă puteți, să ne dezvăluiți câteva evenimente din lunile octombrie - decembrie.

Liliana Staicu: Da, ca de obicei, cu emoție, pentru că orice început de stagiune presupune și o oarecare emoție vizavi de percepția publicului față de propunerile noastre repertoriale. În această primă parte a stagiunii care debutează astăzi și care va fi urmată de deschiderea stagiunii Orchestrei de Cameră Radio de miercurea viitoare, când la pupitrul orchestrei se va afla Ladislau Horvath și solist în Concertul în mi minor de Mendelssohn va fi Alexandru Tomescu... vorbim de o stagiune care propune câteva lucruri inedite, câteva lucrări care nu au fost cântate pe scenele românești niciodată sau foarte, foarte rar. Vorbim de Poemul simfonic "Mica sirenă" de Alexander von Zemlinski, care este o premieră în România, de Simfonia a II-a, o simfonie londoneză de Ralph Vaughan Williams, Concertul pentru vioară și orchestră de Dumitru Capoianu, de asemenea, extrem de rar cântat, sau monumentala Simfonie a II-a de Sibelius; cred că ultima prezență pe o scenă de concert cu această simfonie a fost în urmă cu câteva ediții la Festivalul Enescu sub bagheta lui Cristian Mandeal. Așadar, sunt noutăți din punct de vedere repertorial. Bineînțeles, pe lângă acestea, repertoriul foarte cunoscut - lucrările extrem de apreciate de public. Și aș mai spune că se vor afla pe scena Sălii Radio în această perioadă Ioana Cristina Goicea, care, așa cum știm, este laureată în acest an a Concursului Regina Elisabetha de la Bruxelles...


Mai exact, mâine o vom asculta...

Liliana Staicu: ...va avea un recital, iar săptămâna viitoare va avea concert cu Orchestra Națională Radio; va cânta Concertul de Bruch; percuționistul Alexandru Anastasiu, pianista poloneză Beata Bilinska sau vocalista Irina Sârbu care propune pentru 30 octombrie împreună cu Orchestra de Cameră Radio, cu Bucharest Jazz Orchestra și Taraful Frații Cazanoi un concert inedit Simphonic Jazz Fusion Maria Tănase. Așadar, sunt câteva repere, cred eu, interesante în stagiune și așteptăm publicul la Sala Radio.


(...)


Pianistul Matei Varga ne declara că s-a trezit la ora 7 și că toată noaptea a stat în cap cu muzica lui Schumann, pentru că în aceastră seară interpretează Concertul în la minor sub bagheta tânărului dirijor Christian Reif. Am observat că este în repertoriul tău curent și, dacă îți aduci aminte, când ai cântat prima oară acest concert...

Matei Varga: Chiar am sperat că o să mă întrebi asta! Pentru că nu numai pentru mine este un moment special, dar este un moment special pentru relația mea cu Radioul. Pentru că atunci când aveam 15 ani, am primit o invitație de la Rodica Sava de-a apărea într-unul din acele concerte "Muzicieni de azi, muzicieni de mâine" cu Orchestra de Cameră Radio. Și începusem studiul cu maestrele mele, doamna Ana Pitiș și Ioana Minei, de nu foarte multă vreme, poate de un an de zile; lucrasem la un nou repertoriu și tocmai terminasem și chiar cântasem și în stagiune cu Filarmonica din Craiova Concertul nr. 1 de Liszt... ceea ce, mă gândeam eu, ar fi fost exact alegerea potrivită pentru acel moment, pentru invitația Rodicăi Sava la concertul "Muzicieni de azi, muzicieni de mâine". Doamnele plecau, cred, la Sinaia cu ceva treburi și tatăl meu le-a condus la gară și le-a spus "Matei a primit invitație de la doamna Sava și se gândește să facă, bineînțeles, Concertul de Liszt." Invitația avea loc în destul de scurt timp, 4-5 săptămâni, deci nu foarte mult. Dânsele s-au gândit ce s-au gândit și doamna Minei mi-a scris o scrisoare pe care o am și în ziua de astăzi; și mi-a explicat că sigur că Liszt ar fi foarte bine, dar ceea ce ar fi ideal la momentul ăsta ar fi să încercăm să facem în acest timp, să terminăm, să încercăm să aducem la un nivel corespunzător pentru că niciodată nu se termină... și aveam în lucru Concertul de Schumann... și, deci, vom face Concertul de Schumann. Eu am citit scrisoarea de trei ori ca să mă conving că nu visam și am spus "Bun, perfect, ador Concertul de Schumann... Valentin Gheorghiu, interpretarea mea favorită trebuie să mărturisesc, bineînțeles Lipatti, de asemenea... Bun, facem asta!" Și peste 5 săptămâni am debutat cu Orchestra de Cameră Radio, în Concertul de Schumann, cu Ludovic Bacs, o colaborare la care evident țin foarte, foarte mult și este în sufletul meu și va rămâne acolo întotdeauna. Și, deci, pe aceeași scenă revin acum, după 24 de ani, cu Orchestra Națională de data asta și cu un foarte tânăr și talentat dirijor care, de altfel, a absolvit cursuri la Julliard School la New York, de unde vin și eu. Și, sigur, sper eu... o viziune un pic diferită decât cea de la 15 ani...


Și tu mi-ai citit gândurile! Asta era următoarea întrebare. Bănuiesc că și la concerte e la fel ca la cărți. prima oară când o citești vezi ceva, apoi, peste câțiva ani, peste 10-20, observi alte lucruri dacă recitești o carte. La fel e și la Schumann?

Matei Varga: O să-ți spun cu sinceritate! Am ascultat o parte din Concertul de Schumann din acea înregistrare, care de altfel s-a transmis și la televiziune, chiar am văzut varianta video în urmă cu o săptămână, și mi-am spus "Vai de mine! Sper că de data asta o să cânt mai bine!" Deși, la momentul acela am fost foarte mândru, trebuie să mărturisesc, de faptul că am reușit în cinci săptămâni să-l punem împreună și să iasă un concert foarte reușit. Dar acum sigur că lucrurile s-au schimbat și dacă voi fi invitat și peste 20 de ani, sper eu, sper că încă lucrurile se vor schimba și vor fi și mai bine.


Spune-ne ceva despre... Ce-ți place cel mai mult la Schumann?

Matei Varga: Îmi place enorm Schumann ca pianist și compozitor pentru pian. Spuneam într-un scurt interviu și ieri că, sigur, în momentul în care discutăm de muzică pentru pian, de titanii romantici ai muzicii pentru pian, probabil că în prima suflare spunem numele lui Chopin, Liszt și, posibil, Rahmaninov, ceea ce mi se pare un pic nedrept. Nu pentru că Schumann nu ar fi foarte apreciat, este, evident, și iubit de noi toți, dar ca pianist găsesc că într-un fel el este un pic subapreciat chiar și în ziua de astăzi. Lucrările lui pentru pian solo sunt pentru pentru mine poate cele mai originale și speciale lucrări pentru pian scrise vreodată, iar concertul este o oază de lumină, o oază de poezie, de lirism, de forță bineînțeles, de contrast și de dragoste pentru asta simt că a pus atât de mult în aceste rânduri. Și este un concert cu care am crescut, mărturisesc, în principal în interpretarea lui Valentin Gheorghiu, pe care am reascultat-o cu imensă bucurie și care mi-a constituit și acum și înainte o sursă de inspirație extraordinară.

Liliana Staicu: Sper că maestrul Valentin Gheorghiu ne ascultă acum, pentru că este un ascultător fidel al postului nostru de radio.


Pentru că timpul zboară la Matinal foarte repede... Matei, un mesaj pentru publicul din București, din România?

Matei Varga: Tot ce-mi doresc este să pot să revin de cât mai multe ori să fiu alături de el. Este publicul meu și mai ales publicul de la Radio este casa mea!


Așadar, în această seară îl puteți asculta pe pianistul Matei Varga în Concertul de Schumann în la minor alături de Orchestra Națională Radio...

Liliana Staicu: Și să spunem că în partea a doua vor fi celebrele Tablouri dintr-o expoziție de Mussorgski-Ravel, o lucrare plecată, nu-i așa, tot de la o creație pianistică. Și pentru cine nu va fi în sală... Noi vă invităm în sala de concert, dar pentru cine nu va fi în sală, se transmite în direct la Radio România Muzical și Radio România Cultural.


Interviu realizat de Liviu Pețu