Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul George Enescu 2019. Interviu cu dirijorul Ruben Jais

Publicat: miercuri, 4 Septembrie 2019 , ora 15.45

Joi, 19 septembrie, Ruben Jais conduce ansamblul Labarocca la Ateneul Român. În program:  cantata dramatică "Aci, Galatea și Polifemo" de Georg Friedrich Händel.

Ruben Jais, sunteți pentru prima dată invitat la Festivalul Internațional George Enescu. Ce înseamnă pentru dvs. această participare?

Desigur sunt onorat să fiu împreună cu Ansamblul Labarocca la Festivalul George Enescu, unul dintre cele mai importante din Europa. Am auzit foarte multe despre el de-a lungul anilor și va fi pentru noi o mare plăcere să facem parte din festival. Muncim foarte mult pentru a fi la nivelul celorlalți invitați din întreaga lume. Este pentru prima dată când vom fi în România și este o plăcere să cunoaștem o altă țară europeană.

Ați pregătit un program special?

Da, am pregătit un program special Georg Friedrich Handel, împreună cu orchestra Labarocca. Mai precis, Aci, Galatea si Polifemo, despre care unii spun că este un fel de cantată alții că este o serenadă, prezentată la Neapole. Așadar, o operă italiană de Handel.

De ce ați ales această lucrare?

Eu și ansamblul meu LaBarocca interpretăm de mulți ani Handel și îi iubim muzica. După părerea mea, este unul dintre cei mai creativi și inovativi compozitori. Așadar, Aci, Galatea si Polifemo, are o structură care presupune trei soliști, orchestra și dirijor, și astfel este mai ușor să realizezi turnee, este mai ușor din punct de vedere financiar, al costurilor, al bugetului. Lucrarea relevă o muzică frumoasă, intensă și emoționantă, cu arii, duete, inovatoare din punct de vedere al desfășurării, al structurii.

Ce părere aveți despre soliști, cum colaborați cu ei?

Lucrăm de mulți ani împreună și este o plăcere. De exemplu, cu Sonia Prina recent am fost într-un concert în Germania. Așa că va fi o altă coproducție cu ea. Pentru mine este foarte important să cunosc interpreții pentru că îmi place să fac muzică cu cei cu care împărtășesc aceleeași idei despre operele alese. Roberta Mameli este o soprană fantasică, uimitoare. Este foarte intensă, are personalitate, iar cu Sonia realizează un duet deosebit, echilibrat vocal și artistic. Și cu Luigi de Donato am lucrat, are o voce puternică și i se potrivește perfect rolul.

Cum credeți că va primi publicului acest tip de muzică?

Sper că va fi bine primită această muzică. Știu că în România nivelul artistic muzical, este mai ridicat decât în alte țări din Europa, deoarece cultură este o importantă. De asemenea, știu că aici au învățat mulți artiști - cântăreți și instrumentiști. Așa că sper că publicul va aprecia corect această capodoperă de Handel.

Ruben Jais, pentru cariera dvs anul acesta este unul important.

Da, după București urmează Wigmore Hall din Londra, și apoi avem un proiect în Italia, de fapt un turneu de-a lungul țării, pe parcursul a 10 zile. Este un proiect interesant cu cele patru anotimpuri de Vivaldi și cele patru anotimpuri de Philipp Glass. Pentru decembrie deja pregătim lucrările vocal-simfonice specifice perioadei semnate de Johann Sebastian Bach și Georg Friedrich Handel. Ne place să interpretăm repertoriul încântător al marilor compozitori preclasici dar totodată, sunt bucuros că re-aducem în prim-plan și altele mai puțin cunoscute, cum ar fi cele create de Jan Lukáč Zelenka. De altfel, am și editat un CD cu ultimele lucrări ale sale. A fost un compozitor fantastic. După părerea mea, un vizionar.

Din ceea ce ne vorbiți se simte pasiunea dvs. pentru muzica barocă. V-a influențat sau v-a inspirat cineva în alegerea dvs.?

Când am început studiul muzicii, am învățat toate genurile și stilurile. Dar, cu cât dirijam mai mult cu atât am început să apreciez muzica barocă și atunci m-am specializat în acest domeniu. Cred că fiecare are o anume afinitate pentru câte un repertoriu, care îl definește ca personalitate. Pentru mine a fost muzica barocă și mai ales Johann Sebastian Bach. M-a impresionat rolul pe care l-a avut în istoria muzicii. Unii spun că după Bach, nimeni nu a mai adus nimic nou. Nu sunt sigur că este chiar așa dar cu siguranță a influențat mult dezvoltarea artei sonore până la Brahms, Strawinski. Așa că atunci când studiez muzica barocă, înțeleg cum s-a dezvoltat arta în secolele următoare, indiferent de zonele geografice, de orașe sau de compozitori. Este atât de interesant! Pentru mine este nemaipomenit să pot interpreta acest repertoriu. Cred că de fapt el reprezintă adâncul sufletului meu, deoarece cred că pentru muzicienii în general și pentru mine ca dirijor este important să împărtășești muzica pe care o iubești și o înțelegi.

Interviu realizat de Octavia Galescu