Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Irina Iacob, expert ICR

Publicat: vineri, 14 Iunie 2019 , ora 12.45


Am gândit acest program ca pe un proiect complementar instruirii tinerilor muzicieni în tehnică, în virtuozitate și am încercat să le oferim niște instrumente cu care să se descurce odată ce termină Conservatorul și încearcă să-și găsească un drum în viață. Pentru că, de multe ori, nu este de-ajuns virtuozitatea și pregătirea lor în instrument, ei trebuie să știe să se prezinte pe ei înșiși, să-și gestioneze cariera, să facă față unei audiții și, odată câștigată aceasta, să se descurce într-o orchestră, într-un ansamblu cameral sau, de ce nu, să și le pornească chiar ei. În ziua de astăzi ei se pot duce și iniția proiecte sau face parte din proiecte sau da audiție pentru orice orchestră din Europa și, în multe cazuri, chiar din lume. Și-atunci, ar fi bine să nu plece cu mai puține avantaje decât colegii lor europeni și să se poată descurca la același nivel așa cum sunt muzical la același nivel cu ei.


Cine sunt participanții? Câți muzicieni vor fi prezenți și cine sunt cei care-i vor forma? Știm, spre exemplu, că va susține cursuri Peter Stark, formatorul Orchestrei de Tineret a Uniunii Europene.

Într-adevăr, până la momentul final al acestor două săptămâni în care vor face pregătire orchestrală și nu numai cu Peter Stark, el mai are și niște module de pregătire a audițiilor, de relație a instrumentiștilor cu dirijorul și, desigur, repetiții pentru concertul final pe care-l avem de fiecare dată. Până la acest moment, vor face sesiuni de Alexander technic, care este o noutate. Este nu chiar o tehnică așa cum îi spune numele, ci un mod de a afla mai multe despre corpul lor - este și un mic curs de anatomie - de modul în care își folosesc corpul în momentul în care cântă și cum pot să evite accidentările, oboselile, bolile profesionale și să își revină din momente de tensiune sau de muncă intensă. Este foarte bine că pot să facă asta. Din experiența anului trecut, mulți au avut revelații în privința propriului corp și a modului în care și-l folosesc și și-au dat seama că anumite probleme pe care le aveau ar fi putut chiar să le evite pur și simplu printr-o postură corectă, prin ținerea instrumentului într-un anumit fel care nu-i împiedică tehnic, dar îi ajută din punctul acesta de vedere. Noi am făcut în fiecare an un concert final și, pe lângă acesta, am mai făcut și diverse evenimente un pic speciale. În primul an, de exemplu, am avut o serie mică de concerte de tip pop-up la Muzeul Antipa, iar după aceea am avut concertul final, ca de fiecare dată în Galeria Galateca. Am încercat să ajungem la un public care poate nu e cel al sălilor de concerte, dar care ar putea fi atras de genul acesta de evenimente.


Cei interesați pentru ediția de anul viitor, ce ar trebui să știe? Când vor fi înscrierile, care sunt exact condițiile de participare?

Condițiile sunt să fie tineri muzicieni din România, absolvenți-studenți ai unei școli de muzică din România și să cunoască limba engleză pentru că avem doi profesori englezi în program. Și să stea cu ochii pe pagina noastră de internet. Selecția este făcută pe baza fișei lor de înscriere - nu au nici înregistrări, nici audiții pentru că nu este în scopul nostru să creăm o orchestră sau să creăm niște ansambluri, ci mai degrabă să-i ajutăm per cât mai mulți dintre ei care sunt interesați și vor să facă mai mult decât fac în momentul de față, să meargă în direcția pe care și-o doresc.


Interviu realizat de Ștefan Costache