Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violonista Ioana Cristina Goicea

Publicat: miercuri, 29 Mai 2019 , ora 9.59

 Ioana Cristina Goicea este câștigătoare a premiului al VI-lea la Concursul Regina Elisabetha de la Bruxelles, ediția 2019, o performanță importantă, în contextul în care niciun alt violonist român nu a mai cucerit vreun premiu la această competiție considerată una dintre cele mai dificile din lume, din 1993, când premiul al II-lea i-a revenit lui Liviu Prunaru.

Radio România Muzical transmite înregistrarea evoluției în finală a Ioanei Cristina Goicea vineri, 31 mai, de la ora 15.30, iar marți, 4 iunie, de la ora 21.00, în direct, gala laureaților. 

În cadrul Concursului Internațional de Vioară Regina Elisabeta de la Bruxelles, ați fost distinsă cu premiul al VI-lea al orașului Bruxelles. Care este impresia generală la finalul competiției?

Sunt foarte fericită că am ajuns așa de departe și a fost o experiență extraordinară. A fost mai ales, o experiență foarte, foarte dificilă și foarte lungă. Deja de o lună de zile sunt la Bruxelles, deci este cel mai lung concurs. Am trecut prin foarte multe etape și sunt atât de fericită că seara finalei a fost ceva extraordinar și publicul s-a ridicat în picioare și pur și simplu a fost momentul acela, l-am așteptat ani de zile și sunt fericită că s-a împlinit.


Ce înseamnă acest premiu al orașului Bruxelles?

Înseamnă că suntem cetățeni europeni și pentru mine este un rezultat extraordinar să fiu printre primii șase premianți ai acestui concurs. E un nivel extraordinar de mare. Este cel mai important concurs din lume, de muzică, și pentru mine, înseamnă enorm de mult și mai ales, ceea ce va veni acuma, fiindcă deja primesc concerte și deja am foarte multe proiecte care urmează.


Vorbiți-ne vă rog, despre programul finalei? Înțeleg că acesta a trebuit pregătit în circumstanțe deosebite?

Sunt 12 concurenți care intră în finală, din care șase premii se dau și am fost mutați toți cei 12 o săptămână la Chapelle Musicale Reine Elisabeth, înainte de finală, în scopul pregătirii finalei și piesei impuse care a fost cântată în aceeași seară, concertul, deci piesa care a fost scrisă special pentru finală. A trebuit toți s-o învățăm exact într-o săptămână și în acest scop am fost acolo la Chapelle Musicale unde nu am avut contact cu nimeni, fiecare a avut camera lui. N-am avut contact cu nimeni din exterior, fără telefon, fără internet, fără nimic. A fost și aceasta o experiență foarte deosebită aș spune, fiindcă nu mi s-a mai întâmplat asta niciodată. Deci, atunci când ești pe scenă, după săptămâna aceea când nu ai vorbit cu nimeni știi că trebuie să cânți cel mai bine și cred că pe mine m-a ajutat acestă liniște pe care am avut-o. Kimmo Hakola este un componist finlandez pe care l-am cunoscut în acea săptămână la Chapelle. A venit de două ori acolo, să vorbească cu noi, să ne explice despre piesă, mai multe. El a fost violonist. Este o lucrare foarte bine scrisă, din punct de vedere violonistic. Mi-a făcut plăcere s-o învăț. Este o lucrare grea, tehnic, dar la început a fost mai dificil, când primești notele și pur și simplu îți dai seama că ai numai șase zile, fiindcă deja în a șasea zi am avut deja repetiția cu orchestra, cu o zi înainte de finală, dar pe zi ce a trecut, mi-am dat seama că am descoperit piesa mai bine și mi s-a părut că e foarte interesantă lucrarea.


În data de 4 iunie are loc gala laureaților, transmisă în direct de postul nostru. Ce program veți aborda în cadrul acestui eveniment?

4 iunie, 7 și 8 iunie, trei concerte de gală, să le spunem așa, în Bruxelles pe 4, după cum ați menționat, pe 7 în Antwerpen  și pe 8 în Brugge, cu Orchestra Filarmonică din Antwerpen și voi cânta concertul de Korngold.


Interviu realizat de Petre Fugaciu