ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Musica viva Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Bogdan Vodă

Bookmark and Share
Publicat: luni, 20 Mai 2019 , ora 12.05

Ediția 2019 a Săptămânii Internaționale a Muzicii Noi se deschide în 19 mai cu un concert susținut de Orchestra Concerto a UNMB, dirijată de Bogdan Vodă, la Ateneul Român. 

Cum au decurs repetițiile până acum?

Avem dificultăți, niște lucrări complicate. Un concert de harpă nu este ceva tocmai ușor de acompaniat. O lucrare care presupune bas, cor, orchestră de coarde, orgă, pian, percuții, într-un vocal-simfonic cu totul pretențios, iarăși nu e ușor, iar simfonia maestrului Gheorghiu este de asemenea, amplă și foarte frumoasă, dar nu foate ușoară, pentru, totuși, o orchestră de studenți. Mi-e foarte plăcut să caut într-o partitură gândurile compozitorului, să sper că le-am găsit. În cazul acesta avem fericita situație în care, cu fiecare dintre trei compozitori am apucat să lămurim anumite aspecte prin discuție directă și să fie la dispoziția noastră pentru întrebări ceea ce este o situația extraordinar de bună pentru tinerii studenți, ca și pentru mine.


Să-mi vorbiți un pic, vă rog, despre soliștii serii.

Lucrarea Rugăciunea unui dac a maestrului Brânduș are un extraordinar bas, Iustinian Zetea, cunoscut pentru rolurile sale de operă, dar și pentru activitatea extraordinar, vocal simfonice. Piesa respectivă are și o partitură de pian, la un nivel solistic, demn oricând de două concerte de Prokofiev, prin finețea și complexitatea partiturii, având norocul să-l avem lângă noi pe Horia Maxim, iar în cazul concertului de harpă a lui George Balint, vorbim de Evelina Andrieș, o tânără studentă, extraordinar de talentată și face o treabă grozavă într-un concert foarte greu pentru harpă. Dincolo de soliști, orchestra care munce de zor, pentru realizarea acestui proiect, trebuie să scoatem în evidență munca și realizările ansamblului coral al studenților de la Facultatea de Compoziție Muzicologie, Pedagogie Muzicală. Un cor extraordinar de studenți numai din anul I, coordonați de maestrul Florian Costea care a făcut o treabă extraordinară, într-o partitură extrem de grea la nivelul corului, cea a domnului Brânduș. Simfonia maestrului Gheorghiu este în variantă revizuită. Da. Această simfonie a avut o primă audiție, cum am înțeles eu, acum aproape șase decenii. Trebuie spus că nici nu îndrăznim să ne gândim la o comparație cu acea versiune, pentru că a fost făcută de către Filarmonică, cu maestrul Silvestri la pupitru. Noi beneficiem de o versiune revizuită. E o simfonie cu un suflu extraordinar, cu finețea scriiturii. Copiii sunt foarte ferciți s-o cânte, i-am auzit și în pauză, după repetiție, fredonând sau cântând din temele simfoniei. O simfonie de tinerețe a maestrului, dar care stă alături de alte lucrări ale simfonismului din mijlocul secolului XX ca o lucrare de mare maestru.

Interviu realizat de Petre Fugaciu