Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianistul Horia Mihail

Publicat: marți, 12 Februarie 2019 , ora 16.11

În cadrul Stagiunii Muzicale Radio, puteți asculta astăzi, 13 februarie 2019, concertul Orchestrei de Cameră Radio, cu Ralf Sochaczewsky la pupitrul dirijoral. Programul include Serenada op. 6 și Meditație asupra coralului Sf. Wenceslas pentru orchestră de coarde, semnate de Josef Suk, Simfonia nr. 38 Praga de Wolfgang Amadeus Mozart și Concertul în sol major pentru pian și orchestră de Joseph Haydn. Solistul serii este pianistul Horia Mihail, cel care ne-a acordat interviul ce urmează.


Cu câteva zile în urmă ați interpretat la Brașov, pentru prima dată în cariera dumneavoastră, Concertul pentru pian și orchestră în Sol major de Haydn, pe care îl aduceți acum și la Sala Radio. Cum a fost acea experiență?

Am cântat pentru prima dată acest concert pe care l-am învățat la începutul anului 2019. Este un concert pe care l-am descoperit în urmă cu câteva luni, ascultându-l pe marele pianist italian Arturo Benedetti Michelangeli într-o înregistrare pe care am găsit-o. E o bijuterie muzicală, din păcate nu foarte des cântată. Nu am informația ca acest concert să fi fost cântat în România; e posibil să fi fost, însă filarmonicile cu care colaborez s-au mirat fiindcă, în general, Concertul de Haydn pentru pian care se cântă în mod firesc este cel în Re major. Debutul a fost unul bun, concertul a fost sold out cu câteva zile înainte, iar publicul a primit foarte, foarte bine această piesă.


Simțiți că s-a modificat în vreun fel modul în care abordați o lucrare nouă odată cu trecerea timpului și cu acumularea experienței concertistice?

Mi-am propus de câțiva ani, și mă țin de această promisiune, ca în fiecare stagiune să prezint o lucrare concertistică nouă (nouă pentru mine). Anul trecut a fost Concertul în sol minor de Saint-Saens, iar acum, iată, acest concert de Haydn. Experiența diferă față de acum ceva timp, însă, practic, mă apropii de fiecare piesă în același mod, cu fiecare prezentare a unei piese noi în public aceasta devine parte a mea, dacă aș putea spune așa. Nu pot să consuder o piesă învățată decât după ce am cântat-o de trei, patru, cinci ori în public.


Cum vă veți împărți timpul în lunile ce urmează, între turneele solo și camerale și concertele simfonice?

Sunt deja programate o serie de recitaluri, o serie de concerte... Bineînțeles că voi continua anumite turnee pe care le întreprind deja de câțiva ani buni; vorbesc despre "Pianul călător", "Vioara lui George Enescu" alături de Gabriel Croitoru și "Duelul viorilor" - cu Liviu Prunaru și Gabriel Croitoru. Bineînțeles, în afară de aceste concerte mai sunt și alte angajamente, la diverse filarmonici din în România și din afara țării.

Interviu realizat de Ana Diaconu