ACUM:
19.00
Music box
Noutățile discografice din zona clasic, jazz&more.
Urmează: 20.16 Armonii preclasice O oază de liniște și echilibru.
Apoi: 21.16 Scena europeană Înregistrări sau concerte în direct.

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianista Aurelia Vișovan despre noul ei album, Roots

Bookmark and Share
Publicat: vineri, 18 Ianuarie 2019 , ora 9.51

 În decembrie 2018 a apărut la casa KNS Classical albumul Roots semnat de pianista română Aurelia Vișovan, care urmează a fi difuzat și la Radio România Muzical. Pe album se regăsesc lucrări semnate de Mozart, Beethoven și Liszt, interpretate la fortepiano.

În anul 2017, ați publicat un studiu, care a urmărit diferențele de tehnică instrumentală și de interpretare, între fortepiano și pianul modern. Având în vedere că discul Roots este dedicat fortepiano-ului, acesta reprezintă o continuare aplicată a studiului?

Într-un fel da, deși ideile au venit în mod concomitent. De fapt, CD-ul a fost înregistrat acum doi ani. Procesul de publicare a CD-ului a durat însă mai mult, iar studiul a fost făcut cam deodată cu înregistrările pentru CD, deci, chiar una dintre piese a fost obiectul studiului.


Pe lângă Sonata op. 10 nr. 2 de Beethoven, pe care am întâlnit-o și în lucrarea dumneavoastră, ați alăturat Sonata K 280 de Mozart și Fantezia Dante de Liszt pe acest disc. Ce ați avut în vedere, alegând astfel repertoriul?

Am avut în vedere diferențe cât mai mari de perioadă muzicală, am încercat să reprezint clasicismul timpuriu, clasicismul ceva mai târziu și romantismul, pentru că fortepiano este un instrument care s-a dezvoltat foarte mult pe parcursul secolului al XIX-lea și am vrut să arăt diferențele și dezvoltarea instrumentului până la romantism.


Plănuiți un turneu de promovare a CD-ului?

Pe cât de mult mi-aș dori să am un turneu de promovare a CD-ului, pe atât de dificil este. Pentru aceasta ar fi nevoie de instrumente din acele perioade, care, din păcate, în România avem un număr foarte limitat de instrumente funcționale sau de copii adecvate. Practic, instrumentele pe care am înregistrat sunt unicate și având în vedere că parțial sunt instrumente originale, este foarte greu de transportat aceste instrumente și de a cânta pe ele, deci este un lucru destul de dificil de realizat.


Ce anume v-a atras la clavecin și fortepiano, predecesorii pianului modern?

M-a atras faptul că cunosc, prin aceste instrumente, instrumentele pentru care compozitorii au scris la vremea lor și fiind foarte interesată să cunosc cât mai bine contextul în care au scris anumite lucrări, pentru a putea ulterior, să fac o redare cât mai fidelă a compozițiilor. M-am interesat în mod natural și de aceste instrumente, care schimbă cu totul percepția mea asupra lucrărilor pe care le cânt.


Doriți să explorați și pe mai departe clavecinul și fortepiano-ul prin viitoare înregistrări?

Aș dori foarte mult. Momentan planific o înregistrare pe pian modern, cu lucrări prin secolul XX, ca un fel de punct de pol opus, dar mi-aș dori foarte mult, dacă aș avea oportunitatea, să am acces și la alte instrumente de epocă, poate chiar și clavecin, să continui cu astfel de înregistrări.


Interviu realizat de Vlad Ghinea