Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu Margaret Faultless, artist cu vastă experiență în sfera interpretării muzicii vechi

Publicat: vineri, 18 Noiembrie 2016 , ora 13.13
Margaret Faultless a condus joi, 17 noiembrie 2016, Orchestra Barocă a Uniunii Europene, într-un concert din cadrul Festivalului de Muzică Veche de la București. Este un artist cu o vastă experiență în sfera interpretării muzicii vechi, co-leader al Orchestrei of the Age of Enlightenment, a condus timp de 12 ani Orchestra Barocă din Amsterdam, este Director Artistic al Ansamblului "Music for a while", de asemenea a fost timp de 10 ani membră a "London Haydn Quartet". În prezent joacă un rol important în programele educaționale de profil, este Șef al Departamentului de Interpretare Istorică la Academia Regală de Muzică din Londra, Director de Interpretare la Universitatea din Cambridge, Director de Studii pentru Orchestra Barocă a Uniunii Europene, și unul dintre cei trei dirijori ai acesteia.


Bine ați venit în România. Ne puteți spune câteva cuvinte despre experiența dumneavoastră legată de Orchestra Barocă a Uniunii Europene?

Sunt alături de ei de mult timp în calitate de concertmaestru, director și director de studii. Fac parte din comisia de selecție și mă asigur că cei mai buni studenți acced în această orchestră în fiecare an. Este emoționant să fiu aici în România împreună cu ei. Este prima mea vizită în țara dumneavoastră. Este minunat! De asemenea susțin cursuri la Universitate, și punctul culminant al acestui turneu este concertul pe care îl susținem aici, la Sala Radio.


Deci sunteți implicată în Academia Barocă Mobilă afiliată Orchestrei Baroce a Uniunii Europene...

Da. Am avut nenumărați studenți în această săptămână, mulți proveniți din cadrul Universității de aici, din București, dar și din Portugalia, Bulgaria, Argentina, Elveția, toți împreună, persoane cu mai puțină experiență în interpretarea muzicii baroce. Dar am avut acces la o colecție fantasică de instrumente de la Universitate, și am lucrat, unul câte unul, individual, cu profesorii care sunt aici, apoi cu întreaga orchestră, cu Lars Ulrik Mortensen și cu mine.


În fiecare an este o nouă orchestră, cu noi membri. Cum afectează această situație maniera de lucru?

Desigur nu există un progres, decât la nivelul unui an. Dar este foarte captivant să ai un nou grup cu cei mai buni specialiști europeni în muzica barocă, după ce ei și-au luat diplomele de licență și au urmat cursurile de master în Conservatoarele și Universitățile din întreaga Europă, pentru un an de dezvoltare a experienței profesionale - să fie pregătiți să intre în rândul profesioniștilor, este o oportunitate fantastică pentru ei, și este emoționant să facă parte din această orchestră, în fiecare an.


Ați propus pentru această seară o temă specială, "Nașterea orchestrei". Ne puteți oferi câteva detalii?

Până în secolul al XVII-lea, nu exista un asemenea lucru - orchestra. Oamenii cântau linii individuale. Desigur în operele lui Monteverdi exista o orchestră, dar cu câte un instrumentist pentru fiecare voce. Tema pe care o propun în această seară este să privesc la acei compozitori care pentru prima dată s-au gândit să ceară mai mult decât unui singur instrumentist să cânte aceeași linie, au creat un sunet diferit, care va ajunge la ceea ce cunoaștem în orchestrele uriașe ale secolului XX, dar au creat de asemenea și un mediu social și muzical special pentru interpreți, în care trebuie să coordonezi, să combini, să negociezi idei muzicale, fie într-un grup redus, fie într-o orchestră. Și compozitori ca Torelli, Vivaldi, Corelli, Muffat au fost printre primii care au realizat acest lucru... Lully în operele sale, Purcell în Măștile sale în Anglia. Deci este o privire asupra primilor oameni care au început să invite să se reunească muzicieni care cântau la instrumente de coarde (avem pentru prima dată cinci prim viori), deci aducem ceva diferit în această secțiune. Trebuie să ascultăm, să învățăm, să ne conducem unii pe alții, este o dinamică socială diferită față de muzica de cameră, unde există doar un singur interpret pentru o linie melodică.


Cu experiența uriașă pe care o aveți în sfera muzicii baroce, spuneți-ne, cât este de important ca noile generații să fie educate în ideea de păstra acest repertoriu vechi și aceste tehnici de interpretare?

Cred că toți sperăm ca noile generații să vină cu ceva nou. Nu doresc să transmit ceea ce știu eu, pentru că este o cunoaștere incompletă. Cred că în mod real, fiecare interpret aduce ceva nou acestui repertoriu. Aceasta este bucuria. Toți venim cu experiența noastră personală, trăim în interiorul acestei muzici căutându-i drama, retorica, apoi prezentând-o unui public. Și publicul va fi mereu altul la fiecare concert. Apoi mergând în țări diferite, muzica va suna altfel, altele vor fi accentele și cunoscând o mulțime de interpreți de naționalități diferite devine o experiență fascinantă în procesul repetițiilor. Deci sunt sigură că acești interpreți de astăzi vor aduce lucruri noi, pe care nu le-am mai ascultat înainte într-un concert și vor continua să-și dezvolte calitățile în viața profesională și vor descoperi noi căi, noi maniere de a cânta, noi formate pentru concerte și, probabil, vor descoperi și muzici noi.


De ce ar trebui să iubim muzica barocă?

De ce trebuie să iubim muzica în general. Se pare că noi, ca ființe umane suntem atrase către muzică, suntem atrase către dans, către lucruri pe care le putem face împreună care nu necesită în mod special limba vorbită. Suntem atrași de melodie, de armonie și fiecare cultură are diferite versiuni legate de acestea. Iar muzica barocă cred ne vorbește într-un mod special despre toate aceste lucruri, despre nevoia noastră de a dansa, despre nevoia noastră de melodie, de armonie, sau despre nevoia noastră de a explora armonii interesante. Totul este acolo, și ne putem aminti lucruri, le putem reproduce, le putem îmbogăți, le putem adăuga ornamente. Va fi întotdeauna o categorie de muzică foarte iubită în egală măsură de interpreți și de public.

Interviu realizat de Marina Nedelcu