Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Lansare de carte și disc Raluca Știrbăț la Muzeul Enescu

Publicat: joi, 3 Decembrie 2015 , ora 13.01

Dublă lansare de disc și carte joi, 3 decembrie 2015, în Aula Palatului Cantacuzino din București. În organizarea Muzeului Național "George Enescu" și a Institutului Cultural Român vă sunt propuse două premiere discografice și editoriale: albumul discografic "Integrala creației enesciene pentru pian solo", realizat de pianista Raluca Știrbăț (album apărut în luna octombrie la casa de discuri germană Hänssler Classic) și ediția în limba germană a volumului de referință al lui Pascal Bentoiu - "Capodopere enesciene" (apărut acum câteva zile la Editura Frank & Timme din Berlin, traducere de Larisa Schippel, Julia Richter și Raluca Știrbăț, cu o prefață a compozitorului și muzicologului Corneliu Dan Georgescu). Lansările vor fi urmate de un recital de pian cu lucrări de George Enescu, susținut de Raluca Știrbăț.


"Capodopere enesciene", volumul semnat de maestrul Pascal Bentoiu, beneficiază acum și de o traducere în limba germană. Cum a luat naștere acest proiect, unul la care ați colaborat cu Larisa Schippel și Julia Richter?

Proiectul a luat naștere dintr-o necesitate, anume din cauza faptului că literatură de specialitate despre George Enescu în limbi de circulație internațională există foarte puțin și mai ales în spațiul Germaniei este foarte săracă. Era un plan, un vis mai vechi de-al meu și mă bucur foarte mult că am putut să-l realizăm și cu sprijinul decisiv al Institutului Cultural Român. Volumul a apărut de curând la o editură foarte importantă din Germania, pentru că și asta este relevant în ziua de azi, anume Editura Frank & Timme de la Berlin.


Volumul va fi lansat împreună cu un disc pe care-l semnați - Integrala creației enesciene pentru pian solo. Care sunt, în cazul interpretului, cerințele pentru a realiza un astfel de CD?

Albumul cuprinde trei discuri, pline ochi. Cerințele… sigur… rămân la părerea mea, care mi-a fost confirmată și-mi este confirmată și de alți interpreți care s-au apropiat și care l-au interpretat pe Enescu; Enescu rămâne unul dintre cei mai complecși și solicitanți compozitori, pentru că trebuie ca pianistul să stăpânească perfect practic toate stilurile muzicale și din punct de vedere stilistic, pur stilistic, și chiar din punct de vedere tehnic începând de la neobaroc, trecând prin clasicism vienez și ajungând la o scriitură postromantică, apoi o scriitură modernă.

Sigur că a fost un proiect foarte greu, un proiect la care muncesc de câțiva ani pentru a aduna tot acest repertoriu, pentru a-l asimila, pentru a-l interpreta în public, pentru ca el să aibă timpul necesar ca să se așeze. Mă bucură că am introdus pe aceste trei discuri foarte multe lucrări inedite - unele editate, altele nu. În cazul celor needitate, am lucrat după manuscris și aici am beneficiat de sprijinul extraordinar al personalului de la Muzeul "George Enescu" din București. Aș menționa, în primul rând, varianta inedită a Sonatei în fa diez minor pentru pian, care este o variantă din anul 1912. Chiar de curând am vorbit cu maestrul Cornel Țăranu, care este extrem de încântat de această imprimare și de această redare. Ea a fost descoperită deja din 1993 de regretata Clemansa Firca și mă bucur că am putut s-o introduc acum pe acest album.

Ne-am bucura ca în această seară să avem cât mai mult public, cât mai mulți iubitori ai muzicii în general și a lui George Enescu în special. Vor afla lucruri noi, nu doar despre creația enesciană propriu-zisă, dar și despre anumite aspecte biografice ale lui George Enescu, aspecte care sunt strâns legate de această muzică și de modul în care ea s-a născut.

Interviu realizat de Lucian Haralambie