ACUM:
10.00
Arpeggio
3 ore cu și despre Interpretul zilei, Opera si vedetele ei, CD Review.
Urmează: 12.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 12.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violoncelistul Andrei Ioniță

Bookmark and Share
Publicat: miercuri, 14 Octombrie 2015 , ora 11.50

Luni, 12 octombrie 2015, în pauza concertului extraordinar organizat cu ocazia celei de a 75-a aniversări a Sălii Ceaikovski (sala mare a filarmonicii) de la Moscova, violoncelistul Andrei Ioniță, câștigătorul premiului I și medaliei de aur la Concursul Ceaikovski de anul acesta, a acordat un interviu lui Aleksandr Beleavski, corespondentul Radio România la Moscova.. Concertul s-a desfășurat sub genericul "Învingătorii: Ștafeta generațiilor. Gala laureaților Concursului Internațional Ceaikovski".


A fost o experiență extraordinară pentru mine. Este, cum ar veni, marele debut la Moscova; este primul concert pe care îl am aici după încheierea concursului, mai ales că la concurs noi am cântat în St. Petersburg, nu la Moscova. Deci, pentru mine, este prima apariție pe o scenă mare aici și a fost, într-adevăr, o mare onoare să particip la acest concert extraordinar, de aniversare a 75 de ani a Sălii Ceaikovski, mai ales alături de maestrul Spivakov.

Ceea ce este deosebit a fost alegerea repertoriului, care nu-mi aparține. Mi-a fost propus să cânt o transcripție. De fapt, să transcriu partea de violă a Simfoniei concertante de Mozart, care a fost original scrisă pentru doi soliști și orchestră de cameră - pentru vioară și violă. Am fost rugat de către organizatori să transcriu partea de violă și să o cânt pe violoncel. Am înțeles că maestrul Spivakov, alături de Denis Matsuev, au pus cumva cap la cap programul. A fost, într-adevăr, o mare provocare în primul rând din punct de vedere pur tehnic; această lucrare este extraordinar de dificilă pentru a o cânta la violoncel. În plus, sunetul și timbrul acesta de alto al violei ar trebui cumva să fie regăsit și în sunetul din timbrul violoncelului. Sper că am reușit acest lucru sau cel puțin că publicul a simțit acest lucru. Eu am fost foarte bucuros de cum m-am prezentat și a fost o experiență absolut extraordinară. De fapt, cam tot ceea ce mi se petrece în Rusia capătă așa niște proporții cumva suprarealiste, începând cu concursul. Prima invitație în Rusia de după concurs a fost la Irkuțk, în mijlocul Siberiei. Am cântat acolo la un festival al lui Denis Matsuev. Am vizitat lacul Baikal. Am făcut înregistrări video la ora 12 noaptea la St. Petersburg. Acum am cântat acest lucru… E… totul este o nebunie.


Ce s-a schimbat pentru tine după câștigarea Concursului Ceaikovski? Mă refer la partea artistică.

Pot spune că am primit mai multă încredere în cântatul meu, mai ales prin prisma faptului că am primit recunoașterea nu numai a membrilor juriului, ci și a întregului public și a persoanelor care m-au urmărit. Din acest punct de vedere, într-un fel mă simt mai relaxat și mai sigur - inclusiv pe scenă, inclusiv în abordarea muzicii, în abordarea instrumentului -, dar, în același timp, toate aceste concerte și aceste invitații pe care le-am primit sunt cumva considerate ca un fel de debut în fiecare loc unde mă duc și trebuie să mă prezint la cel mai înalt nivel posibil oriunde. Programul meu va fi deja destul de încărcat - mai ales luna octombrie este foarte plină - și de asta trebuie să fiu foarte bine pregătit și trebuie să am nervii tari. Din punctul acesta de vedere simt, în același timp, o mare responsabilitate.


Ce a însemnat pentru tine această lansare în lumea muzicii internaționale?

Concursul Ceaikovski este, probabil, cel mai cunoscu sau cel mai de renume concurs din întreaga pleiadă de competiții muzicale, mai ales având în vedere tradiția pe care o are. A început prin anii '50. Deja ce s-a întâmplat anul acesta a fost extraordinar, cu aceste transmisii live prin on-line, făcute de Medici TV. Am înțeles că a fost urmărit de milioane de spectatori. Pentru un artist, până la urmă, nu e neapărat important să câștigi sau să ai premiul I sau orice premiu, cât faptul că ai șansa de a apărea pe scenă, în fața întregii lumi și aceste concursuri reprezintă o platformă de afirmare a tinerilor muzicieni. Nimeni nu face concursuri de plăcere sau pentru a arăta că ești cel mai bun pianist, violonist, violoncelist din 100 de oameni.


Care sunt planurile tale?

Am concerte aproape în fiecare săptămână. Voi cânta în Cadogan Hall, la Londra. Voi concerta acolo cu maestrul Gergiev și cu Orchestra Mariinsky. Voi avea un concert și la Dusseldorf, am auzit ceva și de Munchen… s-ar putea inclusiv la Baden Baden, tot cu maestrul Gergiev. În luna noiembrie voi avea debut ca solist cu Deutsche Symphony Orchestra în Sala mare a Filarmonicii din Berlin. Voi cânta și la Chișinău de Ziua României; voi avea un concert acolo. În St. Petersburg, iarăși, voi mai cânta cu Filarmonica… și asta este numai până la sfârșitul anului 2015. Din 2016 iarăși o iau de la capăt - Berlin, Elveția, Coreea, de asemenea Italia… nu mai știu. În luna martie voi avea prima apariție în țară. Voi cânta cu Orchestra Națională de Tineret. În mai, de asemenea, am un concert la Iași și încă unul cu Orchestra Radio, iar în iunie am "debutul" cu Filarmonica din București, dirijată de maestrul Cristian Badea.


Ai fost contactat de organizatorii Festivalului Enescu?

Nu știu dacă 100% sigur, dar este aproape sigur că voi participa peste doi ani la Festivalul Enescu. Planul ar fi cu maestrul Gergiev și Filarmonica din Munchen, unde a și devenit de curând dumnealui dirijor-șef și director artistic. Încă nu am confirmat 100% că se va concretiza acest plan, dar în principiu despre așa ceva ar fi vorba.


Cu Valery Gergiev ai avut contacte după festival?

Am primit aceste invitații prin intermediul secretarilor care lucrează pentru dumnealui. Ne-am întâlnit în Elveția, la Festivalul de la Verbier, în luna iulie. Are un program infernal, este extraordinar de ocupat. M-am bucurat c-am apucat chiar și acele câteva minute să discut cu dumnealui. M-a întrebat dacă, după concurs, am apucat să mă liniștesc; m-a întrebat și de familie și de ce concerte mi-au mai apărut. Valery Gergiev este unul dintre puținii dirijori care organizează atât de multe concerte pentru tinerii muzicieni. Mai ales ceea ce face cu acest concurs Ceaikovski este impresionant.


Când termini facultatea?

Practic, sunt la mijlocul studiului. Am studiat până acum trei ani de licență, mai am încă un an de licență, după care încă doi ani de master. Momentan, planul este să rămân la Berlin și, oricum, îmi doresc să rămân cât se poate de mult acolo. Mă simt confortabil și e o emulație extraordinară… Nu știu exact când a început, dar de când am venit eu la Berlin am întâlnit foarte, foarte mulți tineri artiști de top și muzicieni absolut extraordinari. Cumva… o pot numi capitala europeană de tineret muzical.


Unde te simți mai bine? La Berlin, la București…

Mă simt bine în pielea mea de român, în primul rând. Cumva, după concurs, chiar am avut din ce în ce mai mult contact cu comunitatea românească - peste tot pe unde mă duc am contact cu românii. Mă simt confortabil la Berlin. Normal, România va rămâne totuși acasă, dar în Rusia… nu pot spune că mi se pare neapărat un loc străin… mi se pare destul de familiară și din punct de vedere cultural și cred că și stilul de viață nu este așa de diferit.


Dacă ai avea posibilitatea să decizi tu repertoriul concertelor, ce ai alege?

Eu doresc să fiu considerat și să am șansa de a fi un artist cât se poate de versatil și să abordez repertoriu din absolut orice epocă. Mie îmi este apropiat Șostakovici, de exemplu, cred că asta am mai spus… Mă simt apropiat de spiritul lui și de tot acel tumult și acea durere care reiese efectiv din muzica lui care, în același timp, este scrisă într-un mod extraordinar de inteligent. Am un spirit destul de romantic, dar doresc să am un repertoriu cât se poate de vast.

Interviu realizat de Aleksandr Beleavski,
corespondent Radio România în Rusia