ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Musica viva Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu dirijorul Tiberiu Soare

Bookmark and Share
Publicat: joi, 4 Iunie 2015 , ora 12.15

Fundația Calea Victoriei împreună cu Fundația Regina Maria și Teatrul Odeon organizează joi, 4 iunie, ora 19.00, Concertul de Gală "Trei opere de Puccini într-o seară", sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare. Mai multe despre acest eveniment am aflat chiar de la Tiberiu Soare.


Astă seară la Teatrul Odeon va avea loc un eveniment special pe care dumneavoastră îl dirijați, un eveniment dedicat memoriei Reginei Maria. Ce ne puteți spune despre acesta?

Un concert dedicat unui membru marcant al istoriei Casei Regale e întotdeauna un prilej de mare onoare și mândrie pentru orice orchestră, bănuiesc că și pentru Symphactory, pe care am bucuria să o dirijez în această seară. Symphactory, în treacăt fie spus, e o prescurtare de la Symphonic Factory - Fabrica simfonică. Închid paranteza și vă spun că este adevărat, e un concert dedicat memoriei Reginei Maria a României, dar în același timp se vrea puțintel mai mult din punct de vedere cultural. Nu numai ca semnificație, e și un mesaj cultural și cred că eu unul mai mult pe acest mesaj cultural aș apăsa pedala de accelerație. E o invitație pentru toți iubitorii de frumos să mediteze puțin la ceea ce ne-a lăsat marele Giacomo Puccini, muzica acestuia cuprinsă în câteva medalioane muzicale.


Vor fi trei selecțiuni din trei opere importante ale lui Puccini. Ce anume ați ales?

Este foarte adevărat, vor fi selecțiuni… sunt, de fapt, niște fantezii aranjate de diverși compozitori francezi de acum o sută de ani - de la începutul secolului XX, trăitori la Paris. Sunt, așa cum spuneam, niște fantezii orchestrale pornind de la teme celebre din operele lui Giacomo Puccini, așadar niște parafraze. Invităm publicul să urmărească niște parafraze pucciniene în cheie franceză. Orchestrația are ceva din parfumul tipului de abordare muzical francez. Fiind foarte multe titlurile pe care le avem la dispoziție, ne-am hotărât să abordăm trei, poate cele mai importante… Hai să-i spunem cea mai importantă triadă a operelor pucciniene - Tosca, Madama Butterfly - Ciociosan, cum mai este cunoscută de către iubitorii genului - și Boema, poate cea mai iubită operă a lui Puccini de către public.


Acestea vor fi strict fantezii orchestrale, nu vom avea și soliști vocali?

Nu sunt soliști vocali. Am fost întrebat de mai multe ori în aceste zile și mă bucur că puneți această întrebare ca să pot lămuri pentru toți ascultătorii. Nu, nu presupune în nici un fel prezența vreunui solist vocal pe scena Teatrului Odeon; toate temele vor fi interpretate din sânul orchestrei - instrumente care aparțin orchestrei și care, rând pe rând, preiau temele și-și răspunde unele altora. Sunt niște fantezii instrumentale, orchestrale pe temele pucciniene, dar, evident, mai ales pentru cei care au urmărit deja operele în sala de spectacole sau înregistrări, trimiterile devin imediat evidente și asistăm parcă la un fel de joc de oglinzi ale personajelor lui Puccini.

Eu îi sfătuiesc întotdeauna pe toți iubitorii de frumos din București și de oriunde să umple sălile, să umple expozițiile, să umple muzeele pentru că așa vor putea să se cunoască ei mai bine și vor avea acces la foarte foarte multe lucruri frumoase care altminteri le-ar rămâne inaccesibile. Așadar, o adevărată experiență muzicală n-o poți avea decât în sala de concerte.

Interviu realizat de Radu Mihalache