ACUM:
10.00
Arpeggio
3 ore cu și despre Interpretul zilei, Opera si vedetele ei, CD Review.
Urmează: 12.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 12.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Interviuri Înapoi

Dan Buciu despre Săptămâna Internațională a Muzicii Noi - ediția a 25-a

Bookmark and Share
Publicat: joi, 21 Mai 2015 , ora 12.13

22 - 29 mai este, anul acesta, Săptămâna Muzicii Noi, cu evenimente în București - la Ateneul Român, Sala Radio, Universitatea Națională de Muzică, în Aula Palatului Cantacuzino, la Catedrala Sfântul Iosif și Colegiul Național de Muzică "George Enescu". Sunt programate de asemenea concerte în parteneriat cu instituții muzicale din Cluj-Napoca, Iași, Craiova, Oradea, Pitești, Ploiești, Târgoviște, Târgu Mureș și Timișoara.

Programul primului concert din Festival poate fi ascultat în două zile diferite, 21 și 22 mai, fiind inclus în stagiunea Filarmonicii "George Enescu". La Ateneul Român, orchestra instituției amintite va evolua sub bagheta lui Camil Marinescu, avându-i soliști pe flautistul Ion Bogdan Ștefănescu și pe violonceliștii Marin Cazacu și Mirel Iancovici. În program - lucrări de Ștefan Niculescu, Anatol Vieru, Costin Miereanu și Witold Lutoslavski.

Va reuși Săptămâna Muzicii Noi să mulțumească auditoriul? Directorul Artistic al acestei ediții, Dan Buciu, este convins că da! De "acolo" de sus, maestrul Ștefan Niculescu ne veghează și ne face cadou câteva capodopere de-ale sale care vor marca deschiderea, traseul și închiderea Festivalului. Și alături de el vor fi multe nume de rezonanță internațională, spune tot Dan Buciu, care ne-a oferit și un interviu pe această temă. Așadar, o invitație în lumea muzicii contemporane lansată iubitorilor artei sunetelor până în 29 mai.


Cum au fost începuturile acestui festival și ce propuneți publicului în 2015?

Ediția a 25-a, jubiliară, este dedicată directorului fondator, maestrul Ștefan Niculescu, unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai componisticii românești din generația postenesciană. Dânsul, prin anii '60, a avut ideea acestui festival. Sigur, până în '90 nu s-a putut realiza… fiindcă erau condițiile care erau. Însă după aceea, odată demarată prima ediție, acest festival s-a transformat într-un adevărat reper pentru viața muzicii moderne și contemporane românești, întrucât aici era locul unde puteau să coabiteze, să se alăture și să se confrunte - sigur, la maniera pașnică - creațiile compozitorilor români cu cele ale compozitorilor din întreaga lume. Era o validare sau o invalidare a unora sau a altora, un prilej extraordinar de informare pentru toată lumea și, sigur, o bucurie de a asculta foarte multă muzică nouă, o bună parte din aceasta chiar în primă audiție absolută. Noi am încercat să urmăm această idee. Mai mult decât atât, am lărgit puțin spectrul repertoriului, plecând de la ceea ce în culturile vestice presupune accepțiunea aceasta de muzică nouă, muzică după 1950, de fapt după cel de-al doilea Război Mondial, am adus și generațiile mai vechi - din păcate parțial sau complet uitate de cultura noastră - și, alături de ei, foarte mulți tineri talentați, care fie că abia au absolvit Conservatorul sau unii dintre ei chiar se află încă pe băncile facultății.

Este o ediție care va fi slujită de niște interpreți de excepție. Am căutat să alegem oameni cu totul și cu totul speciali sau formațiile de frunte din muzica românească. De asemenea, avem și câțiva invitați care sunt și ei cu totul deosebiți, din străinătate. În felul acesta putem să ducem la o ștachetă foarte ridicată și această ediție. Spun lucrul acesta întrucât și în celelalte două ediții anterioare pe care le-am condus am urmărit acest lucru; este bine știut că pentru o muzică nouă o primă audiție proastă poate să însemne o catastrofă, și cântată prost poate să însemne o înmormântare a lucrării respective. Ar fi fost păcat să se întâmple așa. Sunt convins însă că și de data aceasta lucrurile vor funcționa foarte bine și de aceea propunerea noastră, care este foarte diversă, poate să prezinte interes pentru un public foarte divers, plecând de la creația unor clasici ai acestui tip de muzică și mergând până la cei mai tineri.

Încercăm să încurajăm acest segment tânăr. Sper că vom avea un public tânăr pentru el și pentru tot festivalul ne dorim un public cât mai interesat, care să vină fără nici un fel de prejudecată și sunt convins că se va bucura de o muzică cu totul deosebită.

Interviu realizat de Andreea Chiselev