Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu compozitorul Horia Șurianu

Publicat: joi, 30 Aprilie 2015 , ora 12.54
Vineri 24 aprilie 2015, Filarmonica din Timișoara a organizat un concert extraordinar, în care a prezentat publicului un instrument rar, flautul piccolo cu ambitus lărgit, creat de celebrul constructor de flaute Anton Braun și care îmbogățește acum grupa instrumentelor de sufltat din lemn a orchestrei timișorene. Publicul s-a bucurat de sonoritatea acestui instrument special, ascultând o nouă lucrare a compozitorului timișorean aclimatizat francez, Horia Șurianu, Dublul concert pentru flaut, flaut piccolo și orchestră, dedicat soliștilor primei audiții: Ion Bogdan Ștefănescu și Vlad Alecsandru Colar, dar și dirijorului german Michael Hasel. Am solicitat câteva păreri compozitorului:


Domnule Horia Șurianu, ați abordat genul concertant din perspectiva prezentării unor elemente timbrale cu totul noi, în concertul dumneavoastră pentru flaut, flaut piccolo și orchestră care s-a interpretat în primă audiție absolută la Filarmonica Banatul, în cadrul Festivalului Timișoara Muzicală. Cum a apărut această lucrare?

Concertul a fost o comandă din partea Filarmonicii Banatul în colaborare cu Germania, cu dl. Anton Braun, constructorul de flaute care are un atelier lângă Frankfurt dar și cu flautistul și dirijorul Michael Hasel de la Filarmonica din Berlin prezent aici în seara de 24 aprilie, la pupitrul Orchestrei Filarmonicii Banatul. Am fost impresionat și de calitatea soliștilor, Ion Bogdan Ștefanescu și Vlad Colar care s-au adaptat extraordinar la partitură și cu care am lucrat foarte bine.


Flautul piccolo cu ambitus lărgit a fost defapt vedeta serii. Cum l-ați integrat în partitura concertului d-voastră?

Domnul Anton Braun a creat un flaut cu totul nou, cu performanțe extraordinare și l-a oferit Filarmonicii Banatul din Timișoara ca un gest de prietenie dar și de continuare a tradiției pe care familia Braun a stabilit-o de două secole în cultura muzicală a orașului Timișoara. Mi-am dat seama ca flautul acesta piccolo cu ambitus lărgit, se aseamănă mult cu flautul normal, de concert. Are un sunet superb, posibilități tehnice de mare vituozitate. Ideea noastră a fost să facem un concert în care să punem cele două flaute față în față. Am dorit să arătăm că flautul piccolo nu este doar un instrument de orchestră care participă la punctele culminante din acut și scoate sunete stridente, ci este și un instrument de mare expresivitate, fiind făcut din lemn. Poate să cânte o melodie, are vibrato, armonice, sunete frullato, etc. Doar că sună cu o octavă mai sus, este un instrument suparaacut insa are aceleași posibilități ca flautul normal.


Cum ați pozitionat cele două flaute soliste, în opoziție sau în dialog?

Sunt tratate în mai multe ipostaze complementare. În cele două cadenze ale concertului, de exemplu, ele se întrec în virtuozitate. Este și o parte de teatru și foarte mult umor, mai ales în prima cadenză. Ideea a fost să facem un concert bănățean, să utilizăm melodii populare de aici, din Banat, să imităm și instrumentele bănățene ca taragotul, vioara din Banat sau trompeta. Melodii ca "Ana Lugojana", "De doi din Caransebeș" sunt tratate în maniera instrumentelor locale, cu o virtuozitate extraordinară.


Credeți că folosirea acestor elemente tipice bănățene, vă ajută să comunicați mai bine cu publicul?

Cred că da. Eu mi-am asumat riscul să fiu tratat ca un compozitor folclorist, pășunist. Poate că unii colegi mă vor trata ca retrograd dar pentru mine, importantă este calitatea lucrării.

Interviu realizat de Laura Ana Mânzat