ACUM:
15.30
Concerte de 5 stele
primite prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 17.00 Perpetuum mobile Actualitate, muzică bună, educație și ... un tonus optimist la final de zi.
Apoi: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Arhivă : Interviuri Înapoi

Răzvan Suma este solistul Orchestrei de Cameră Radio

Bookmark and Share
Publicat: miercuri, 22 Aprilie 2015 , ora 10.47

Violoncelistul Răzvan Suma este protagonistul concertului de miercuri, 22 aprilie 2015, de la Sala Radio. Acompaniat de Orchestra de Cameră Radio dirijată de Kaspar Zehnder, muzicianul va interpreta Concertul pentru violoncel și orchestră de Arthur Honegger. Programul serii mai cuprinde Simfonia nr. 101 în Re major "Ceasornicul" de Joseph Haydn, Două intermezzi pentru orchestră de coarde op.12 de George Enescu și Concert pentru șapte instrumente de suflat, timpani, percuție și coarde de Frank Martin.

Despre colaborarea cu dirijorul Kaspar Zehnder, violoncelistul Răzvan Suma a afirmat:


Kaspar Zehnder este unul dintre bunii mei prieteni și nu ne-am întâlnit niciodată pe scenă până acum. Ne-am vizitat, eu am fost deja de două ori la festivalul lui din Murten, Elveția. Am pus la cale această colaborare; s-a mai lipit și un concert la Sibiu săptămâna trecută. Cred că este o colaborare extraordinară. Eu l-am văzut pe el prima dată dirijând London Philharmonic Orchestra și am rămas impresionat. Am zis că este un artist cu care mi-aș dori să cânt, un artist exact, un artist eficient și se pare că și Orchestra de Cameră Radio l-a plăcut foarte mult, pentru că mi-au spus că ar fi bine să mai vină de mai multe ori. Vorbește românește pentru că este căsătorit cu o româncă, o flautistă foarte bună - Ani Olteanu. Ea este la fel de activă ca și el, face niște masterclass-uri în România, chiar benevol, pentru toți flautiștii din România și e adevărat că la masterclass-urile ei se strâng în jur de 30-40 de flautiști din toată țara, iar rezultatele sunt foarte bune.


Ai ales un concert de secol XX. De ce această lucrare și cum a reacționat orchestra?

Orchestra a reacționat foarte bine. Întrebarea este de ce nu? De ce să nu-l alegem pe Honegger? De ce să cântăm numai Dvorak, Ceaikovski și Elgar sau Haydn? Mă bucur să fac premiere. La început e foarte greu, bineînțeles, pentru că nu se știe concertul - nu-l știe nici orchestra, nu-l știe nici violoncelistul. De data asta dirijorul știa concertul și mi-a garantat că este foarte frumos. Cântându-l, după prima repetiție, mi s-a luminat orizontul care era destul de întunecat pentru că e un concert destul de dificil, dar s-a luminat pentru că orchestra are un aport foarte important și cu ajutorul ei se scot la iveală temele, care sunt cu influență americană - blues, spirituals, jazz. Toate trei părțile au teme americane și este foarte light la prima vedere, după care, bineînțeles, se complică. Modernismul din muzică iese la iveală, dar temele sunt parte din altă lume.


E o pregătire bună și pentru concertul de săptămâna viitoare, tot cu Orchestra de Cameră Radio?

Concertul cu Richard Galliano… este un privilegiu să stau alături de un artist de asemenea calibru pe scenă. Trebuie spus că deja am repetat luna trecută cu el și este cu totul altă atmosferă de compoziție. Cu toate că Galliano este o compoziție contemporană, nu are aceste teme complicate, ca un compozitor modern, și va fi un concert foarte plăcut pentru public așa cum va fi și el ca persoană. Sper să ajut și eu la acest tot muzical.

Vă invit cu mare drag la concertul din seara aceasta. Nu veți regreta și, cu siguranță, este un repertoriu pe care n-o să-l mai auziți mult timp. Nu pentru că nu se mai vrea a fi cântat, ci pentru că este un repertoriu cu drepturi de autor care costă foarte mult. Este foarte complicat să mai pui asemenea piese cap la cap și să prezinți un concert. Deci, este un concert atractiv și unic.

Interviu realizat de Lucian Haralambie