ACUM:
10.00
Arpeggio
3 ore cu și despre Interpretul zilei, Opera si vedetele ei, CD Review.
Urmează: 12.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 12.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu Alvaro Marias, liderul ansamblului 'Zarabanda'

Bookmark and Share
Publicat: marți, 21 Aprilie 2015 , ora 14.42

Grupul spaniol de muzică veche 'Zarabanda' celebrează prin concertul de la București de marți, 21 aprilie 2015, 400 de ani de la publicarea celei de-a doua părți a romanului 'Don Quijote' de Miguel Cervantes. Mai multe despre acest eveniment am aflat de la liderul ansamblului, flautistul Alvaro Marias.


Alvaro Marias, grupul Zarabanda are aproape trei decenii de existență. În tot acest timp ați mai concertat la București?

Nu, este pentru prima dată...


Și ce speranțe, așteptări aveți de la un public nou?

A intra în contact cu un nou public este de fiecare dată o experiență interesantă. Mai mult, atunci când ai de-a face cu o țară cu o tradiție muzicală atât de importantă, gândindu-ne doar la figuri precum Sergiu Celibidache și Dinu Lipatti, nu poți avea altceva decât un mare respect pentru audiență.


Ideea acestui concert este una foarte interesantă. Ne puteți spune mai multe?

Ideea acestui concert este aceea de a ilustra muzical opera și epoca lui Cervantes. Așa că am realizat o selecție de lucrări instrumentale sau prelucrări ale unor piese vocale de la finalul secolului al XVI-lea și începutul secolului al XVII-lea. În realitate, ceea ce se celebrează este publicarea celei de-a doua părți a romanului Don Quijote, care a apărut în 1615. Anul viitor vom comemora 400 de ani de la dispariția lui Cervantes, așa că într-un fel vom uni cele două momente importante legate de numele scriitorului.

În programul nostru vor apărea și câteva 'ciudățenii', dacă le putem numi așa. Am inclus și câteva lucrări italiene, care la momentul apariției lor reprezentau un maxim de modernism pentru întreaga Europă. Am făcut această alegere deoarece Cervantes, ca romancier, este un inovator incredibil care a revoluționat tehnica narațiunii. De aceea nu am vrut să punem numai muzică spaniolă, tradițională pentru curtea regală, ci să proiectăm puțin avangarda artistică a vremii aceleia.


Mi-ați intuit următoarea întrebare... Sunt foarte mulți compozitori spanioli importanți în secolul al XVI-lea, cum ați făcut selecția lucrărilor?

Am căutat piesele care ne-au părut mai reprezentative și mai atractive din întreg repertoriul pe care noi l-am mai cântat de-a lungul atâtor ani. În muzica spaniolă a secolului al XVI-lea nu ai atâta muzică instrumentală, așa că am făcut o selecție, fiindcă nu puteam veni și cu cântăreți, sau cu alt tip de ansamblu. Așa că avem multe cântece scrise pentru voce, sau voce și vihuelă, un gen specific Spaniei, aranjate pentru grupul nostru. Sunt lucrări asociate într-un mod intim cu Don Quijote și Cervantes, pe care noi le interpretăm într-o manieră cât mai apropiată de cea a epocii.


Alvaro Marias, dumneavoastră sunteți, de asemenea, și profesor. Cum văd tinerii instrumentiști studiul muzicii vechii?

În Spania se dezvoltă într-un mod important studiul muzicii vechi cam din anul 2000. Până atunci, în Conservator nu se acorda prea mare atenție interpretării istorice a lucrărilor. Din 2000, a început să se integreze în programa normală a instituțiilor de învățământ muzical superior; de aceea spaniolii au pornit cu un oarecare handicap față de țări precum Olanda, Anglia și Elveția, care au pornit mai devreme... Totuși, în acest moment a început să se afirme o nouă generație de muzicieni specializați în muzica veche. Din acest motiv, după atâția ani, eu m-am hotărât să formez o orchestră barocă, numită La Gran Zarabanda, pentru că, realmente, acum ai posibilitatea să faci o astfel de orchestră de calitate în Spania.


La final, o invitație adresată publicului bucureștean?

Le spun doar că vom cânta o muzică nu foarte cunoscută și absolut minunată. Atât muzicile italiene, cât și cele spaniole pe care le vom interpreta sunt lucrări geniale ale muzicii vechi. Nu este în mod precis un repertoriu Renascentist, dar nici Baroc, este undeva la mijloc. După părerea mea, este muzică manieristă, un stil foarte modern pentru vremea sa.

Vom încerca să facem o interpretare cât mai fidelă, de altfel eu umblu cu o colecție întreagă de flaute după mine, iar toți membrii ansamblului vor cânta pe replici reușite ale unor instrumente vechi.

Interviu realizat de Radu Mihalache